De noordpijl maakt vaak deel uit van de bedrijfsidentitieit. In dit artikel wordt uitgelegd hoe zelf een noordpijl kan worden gemaakt, die automatisch het noorden in het project volgt. Dit kan een noordpijl zijn die alleen in 2D wordt geplaatst of eentje die zowel in 2D als 3D verschijnt.
Alleen 2D
Ontwerp de pijl in de plattegrond of Worksheet met het midden op het Archicad nulpunt en de pijl die recht naar boven wijst.
Plaats met het Hotspot gereedschap (Document > Documenting Tools > Hotspot) een Hotspot element op het midden van de pijl
Selecteer alle onderdelen en kopieer deze naar het klembord
Maak een Nieuw Object aan via File > Libraries and Objects > New Object
Ga in dit nieuwe object naar het 2D Symbol
Er opent dan een nieuwe tabblad waarin met 2D gereedschappen kan worden gewerkt.
Plak de inhoud van het klembord in het 2D Symbol. Kies daarbij de optie Original Location en Zoom to Pasted Elements.
Sluit het tabblad van het 2D Symbol, of klik op het hoofd-tabblad van het object
Open het 2D Script en plak daarin deze code:
ROT2 GLOB_NORTH_DIR - 90
FRAGMENT2 1,0
Sla het object op door het kruisje van het tabblad aan te klikken of via File > Save As
Om het object voor iedereen goed vindbaar te maken kan het object een Preview worden meegegeven. Vind het uitleg in de artikel: Een 3D object maken. |
2D en 3D Noordpijl
Ontwerp de pijl in de plattegrond met het midden op het Archicad nulpunt en de pijl die recht naar boven wijst. In 2D kan een afwijkend symbool over de 3D elementen worden getekend, door deze af te dekken met een witte arcering.
Selecteer vanuit de plattegrond zowel de 2D als 3D elementen
Kies File > Libraries and Objects > Save Selection as Object en sla het op. Bevestig de dialoogvensters over Building Material en Basic Settings
Plaats het resulterende object met het object-gereedschap in de plattegrond
Selecteer het zojuist geplaatste object en kies File > Libraries and Objects > Open Object
Open het Master Script en plak deze GDL code:
IF GLOB_SCRIPT_TYPE = 2 AND GLOB_PREVIEW_MODE <> 2 THEN
MUL2 1, NOT(SYMB_MIRRORED) - SYMB_MIRRORED
ROT2 GLOB_NORTH_DIR + 180*SYMB_MIRRORED - SYMB_ROTANGLE - 90
ENDIF
IF GLOB_SCRIPT_TYPE = 3 THEN
MULY 1-2*SYMB_MIRRORED
ROTZ GLOB_NORTH_DIR + 180*SYMB_MIRRORED - SYMB_ROTANGLE - 90
ENDIF
Sla het object op door het kruisje van het tabblad aan te klikken of via File > Save As
Om het object voor iedereen goed vindbaar te maken kan het object een Preview worden meegegeven. Vind het uitleg in de artikel: Een 3D object maken. |
Zie meer toe over het maken van objecten in de artikelen Een 2d object maken en Een 3d object maken |