Onder modelleer fouten verstaan we onder andere elementen die dubbel of ver weg geplaatst zijn. In dit artikel vind je een korte omschrijving van deze fenomenen en voorbeelden in de vorm van afbeeldingen.
Dubbelingen
Archicad geeft terugkoppeling als elementen dubbel worden geplaatst. In de verschillende venster komt verschillend naar voren:
Plattegrond: de lijnen aan de kopse kant (Skin End Lines) van wanden verdwijnen of veranderen in een stippellijn
3D: hier je een bepaalde interferentie (distortion / ruis) als twee vlakken overlappen.
Doorsnede: De omtreklijnen (contourlijnen) verdwijnen
Aanzicht: er verschijnen door vreemde en ongewenste schaduwen, met name als ramen dubbel zijn geplaatst.
Dubbelingen kunnen gecontroleerd worden met behulp van deze technieken. |
Far from origin
'Far from origin' is een term die we gebruiken wanneer een model erg ver van het nulpunt staat (> 150 kilometer), of wanneer elementen ver uit elkaar staan. Dit kun je herkennen aan:
Texturen in 3D worden vreemd weergegeven. Ze worden wazig (fuzzy) en blijven bewegen (jitter) bij het navigeren rondom het model.
Contourlijnen vallen niet precies gelijk met de randen van elementen.
Het gebouw 'splijt open' in 3D wanneer je inzoomt.
De oplossing is om ervoor te zorgen dat het model weer dichtbij het nulpunt staat en/of dat er geen elementen te ver uit elkaar staan.
Voorbeelden van de problemen:
Bekijk ook de Far From Origin - Troubleshooting Guide van Graphisoft. |