BCF connector van Solibri
In versies 9.8, 9.9 en 9.10 biedt de Solibri BCF connector een directe link tussen Solibri en BCF servers. Het werkproces van issues en opmerkingen uitwisselen wordt hiermee gestroomlijnd, waardoor er een volledige audittrail is van de issues en verantwoordelijke teamleden. Met de connector kunnen issues gemakkelijk geüpload en gedownload worden tussen een BCF server en Solibri.
De BCF connector wordt samen met Solibri Office, Site en Anywhere geïnstalleerd. De BCF connector kan ook gebruikt worden met Solibri Model Checker 9.9, wanneer deze als losse extensie wordt geïnstalleerd: BCF connector installeren >
Verder is een account nodig bij een BCF server om issue uit te wisselen. De volgende BCF servers worden ondersteund:
BIMcollab
Aconex
BIM Track
Catenda bimsync
Trimble Connect
Bij gebruik van Windows en BIMcollab, dient de Microsoft Visual C++ 2010 Redistributable Package geïnstalleerd te zijn.
Verbinding maken met een BCF Server
Om een verbinding te maken met een BCF server, dient de verbinding ingesteld te worden. Het is mogelijk om meerdere verbindingen in te stellen, waardoor er met verschillende projecten tegelijkertijd gewerkt kan worden. De verbinding kan altijd ingesteld worden in de BCF connector instellingen via File > Settings > BCF Connector. Daarnaast kan de verbinding gemaakt worden bij het synchroniseren van een presentatie of importeren/exporteren van issues.
Verbinding instellen
Klik op Add server
Het Edit Server venster opent
Selecteer de gewenste server uit de selectielijst en voer de URL van de BCF server in
Klik op Authenticate. Een webbrowser opent, meldt hier aan en bevestig de verbinding. Wanneer de verbinding tot stand is gekomen, verschijnt een venster. Klik op OK.
Klik op OK in het Edit Server venster op de verbinding te bewaren.
Instructie video
De video bevat uitleg over het instellen van de BCF connector, waarmee een verbinding gemaakt kan worden naar een BCF server voor het uitwisselen van issues.
Synchroniseren van issues met een BCF Server
Zorg dat alle issues een titel hebben bij het synchroniseren.
Een bestaande presentatie kan gesynchroniseerd worden met een project op een BCF server. Bij het synchroniseren kan gekozen worden voor:
Upload nieuwe issues naar de BCF server
Upload aanpassingen aan issues die reeds bestaan op de BCF server
Download nieuwe issues van de BCF server in de presentatie
Download aanpassingen aan issues in de presentatie van de BCF server
Een presentatie synchroniseren
1. Rechtermuisklik op de presentatie in het Presentation venster en selecteer Synchronise presentation.
Het is mogelijk om te synchroniseren met eerder opgeslagen synchronisatie instellingen, klik hiervoor het synchronisatie icoon rechts van de presentatie naam. Ga volgens door met stap 5.
2. Indien reeds een project geselecteerd is, ga door met stap 3. Indien nog geen project geselecteerd is, dan opent een venster. Selecteer hier de gewenste BCF server en een project en klik op OK:
3. Een venster opent, selecteer de gewenste actie(s):
Voer het downloaden en uploaden los van elkaar uit om synchronisatie problemen te voorkomen.
Begin met het downloaden van nieuwe issues en updates.
Wijzig de issues in de presentatie en voeg nieuwe toe.
Upload de nieuwe issues en wijzigingen.
Om te synchroniseren met een ander project, klik Select Project. Om alleen geselecteerde issues te synchroniseren, selecteer de Synchronize Selected Issues Only checkbox.
Download
Om nieuwe issues vanuit de BCF server te importeren, selecteer de Add new issues checkbox.
Om aanpassingen aan issues vanuit de BCF server te importeren selecteer de Update to issues checkbox.
Om de te importeren issues te filteren, klik Edit filter.
Upload
Om nieuwe issues te exporteren naar de BCF server, selecteer de Created issues checkbox.
Om aanpassingen aan issues to exporteren naar de BCF server, selecteer de Edited issues checkbox.
Om omzetting van issue eigenschappen aan te passen voor het exporteren, klik op Value conversions.
4. Klik op Sync now.
Om de synchronisatie instellingen enkel te bewaren, klik op OK. De issues worden nu niet gesynchroniseerd, enkel de instellingen worden bewaard en het venster sluit. Hierna kan de synchronisatie icoon
gebruikt worden om de presentatie te synchroniseren met de bewaarde instellingen.
5. Bij het importeren van nieuwe issues uit de server opent het filter venster. Issues kunnen gefilterd worden door waarden in te vullen bij de gewenste velden. De standaardwaarde * komt overeen met alle mogelijke waarden. Meerdere filters kunnen handmatig ingevuld worden. Klik na het instellen van de gewenste filters op OK.
Bij de filterinstellingen geldt een AND logica, dus issues moeten voldoen aan alle ingestelde filterwaarden.
Om een ingestelde filter te bewaren, voer een naam in en klik op Save. De filter is vervolgens beschikbaar via de selectielijst.
6. Indien de omzetting van een waarde nog niet ingesteld is, dan opent het Value Conversions venster. Stel hier de gewenste omzetting van waarden tussen de BCF server en Solibri in en klik op OK
Om een ingestelde omzetting te bewaren, voer een naam in en klik op Save. De omzetting is nu beschikbaar via de selectielijst.
7. De presentatie wordt nu gesynchroniseerd, Wanneer dit proces klaar is, dan opent het Synchronization Report. Controleer of het aantal geïmporteerde en geëxporteerde issues overeenkomt met het verwachte resultaat. Om het rapport te sluiten, klik OK.
Instructie video
Deze video bevat uitleg over het importeren en synchroniseren van issues vanuit een BCF server met de BCF Connector. Daarnaast wordt de issue filter en value conversion toegelicht.
