ARCHICAD Surfaces maken met eigen afbeeldingen

ARCHICAD Surfaces maken met eigen afbeeldingen

Zie je wel eens bouwmaterialen tegen die je zelf wel eens wilt toepassen in een project? Maak hier dan een foto van en voeg deze toe aan een eigen ARCHICAD bibliotheek.
  1. Plaats de foto in een map op je computer die je als bureau-bilbiotheek gebruikt.
  2. Voeg deze map als bibliotheek toe aan je project via File > Libraries and Objects > Library Manager. Voor meer info over het beheer van de bibliotheken, raadpleeg het artikel Bibliotheken (Libraries) en ARCHICAD
  3. Maak in ARCHICAD een nieuwe Surface aan via het menu Options > Element Attributes > Surfaces
  4. Kies bij ‘Engine Settings’ voor ‘Basic Engine’
  5. Klik onder Texture op 'Browse'
  6. Navigeer in het geopende venster naar de juiste afbeelding in de bureau-bibliotheek
Kies voor een textuur die goed op zichzelf aansluit, zodat dit voor een mooie weergave in het 3D-beeld zorgt
  1. Maak een nieuwe Building Material aan voor het materiaal, en voeg de nieuw aangemaakte Surface hieraan toe als weergave in 3D.


Textuur ook zichtbaar maken in CineRender?

* Kies bij ‘Engine Settings’ voor ‘CineRender by Maxon' en klik op de knop 'Match settings…’
* Kies voor Update CineRender Settings (from Basic) 
Zorg ervoor dat bij het toevoegen van afbeeldingen deze niet te groot zijn. Dit kan het werken in ARCHICAD vertragen. Plaatjes van 100 tot 200 Kb leveren al mooie resultaten op.

    • Related Articles

    • Surfaces overschrijven

      De Surfaces van een element worden bepaald door de gebruikte Building Materials. In principe wordt voor een andere weergave een ander Building Material gebruikt. Echter soms is het handig hiervan af te kunnen wijken: Bij het ontwerpen snel de ...
    • Attributen - Surfaces - Materialisatie

      In Archicad kan gekozen worden uit een groot aantal standaard Surfaces, materiaal texturen. Dit kan worden ingesteld om, zowel met de Basic Engine (standaard 3D venster) als met de CineRender Engine (fotorealistische renderingen) gebruikt te worden. ...
    • Opwerken van het 3D model met slimme (eigen) afbeeldingen - Bitmap objecten

      Een 3D model kan worden opgewerkt met zogenaamde Bitmap objecten. Deze objecten maken gebruik van afbeeldingen in plaats van daadwerkelijke 3D geometrie. Voordeel hiervan is dat het model minder zwaar wordt bij veelvuldig plaatsen en dat er gebruik ...
    • Surfaces (texturen) maken en bewerken

      Surfaces geven het uiterlijk van materialen weer. Deze kunnen worden gekoppeld aan de bouwmaterialen ofwel Building Materials. Aanmaken Surface Ga naar het menu Options > Element Attributes > Surfaces… Kies voor ‘New...' > ‘New from Catalog’ (nieuwe ...
    • Archief - Een bestaand project of template omzetten naar Archicad 24

      Archicad 24 worden een aantal nieuwe werkmethodieken en features geïntroduceerd gericht op de afstemming van het ontwerp met constructeurs en installateurs. Voor de migratie moeten daarom indien van deze features gebruik gemaakt zal worden vooral ...