In dit artikel wordt beschreven hoe Archicad projecten via BIMcloud gedeeld kunnen worden zodat meerdere teamleden tegelijk aan één project kunnen werken.
Diegene die een project wil delen moet tenminste Project Administrator zijn. Dat is te zien in de User Settings van een een gebruiker als ingelogd wordt op de BIMcloud via een webbrowser.
Een project delen op BIMcloud
Zorg voor een werkende verbinding met een actieve BIMcloud. Controleer dit zo nodig door via een webbrowser op de BIMcloud computer in te loggen en in het tabblad Modules de status (Running) te controleren.
- Ga in Archicad naar het menu Teamwork en kies voor Project > Share...
- Log in het volgende dialoogvenster in op de BIMcloud waarop het project gedeeld moet worden.
Indien voor de eerste keer vanaf een systeem wordt ingelogd op de BIMcloud dan dient het serveradres, een inlognaam en wachtwoord opgegeven te worden. Voor volgende keren worden deze inloggegevens bewaard.
- Gebruik voor het inloggen het exacte adres van de BIMcloud.
- Voor BIMcloud kan dit
bijvoorbeeld uitzien als: http://123.456.7.89:22000/ .
http:// vooraan en :<poortnummer> achteraan,
bijvoorbeeld http://123.456.7.89:22000/ de BIMcloud beheerder om het juiste serveradres.
- Voor BIMcloud SaaS kan dit als volgt uitzien: https://NAAMVANHETOPGEGEVENDOMEIN.bimcloud.com.
De domeinnaam verwijst naar degene die is opgegeven bij de aankoop van BIMcloud SaaS.
- Pas eventueel de naam van het project, de categorie, de instellingen voor de projectleden en de gebruikte bibliotheken aan.
- Klik daarna op Share...
Het is ook mogelijk voor 'Share without join' te kiezen. Kies deze optie om het project voor anderen te delen en niet zelf mee te werken aan het project.
Het project wordt daarna geüpload naar de BIMcloud. Als de gebruikte bibliotheken nog niet eerder zijn geüpload kan dit proces enkele minuten duren. Nadat het project en de bibliotheken zijn geüpload is het project gedeeld en klaar voor Teamwork.
Gebruik van Server Libraries
Bij Teamwork wordt gebruik gemaakt van bibliotheken die op de BIMcloud staan, de Server Libraries. Het is voor een gebruiker van Teamwork niet mogelijk om een lokale bibliotheek aan het project toe te voegen. Server Libraries worden automatisch op de BIMcloud aangemaakt als een project gedeeld wordt.
Indien een bibliotheek op het moment van het delen nog niet in het project geladen was dient eerst een Server Library van de lokale bibliotheek gemaakt te worden.
Omdat Server Libraries voor iedereen binnen het Teamworkproject beschikbaar zijn wordt er op deze manier voor gezorgd dat iedereen altijd met dezelfde bibliotheken werkt.
Server Library maken
Het maken en beheren van Server Libraries wordt gedaan in ARCHICAD via File > Libraries and Objects > Manage BIM Server Libraries…
Via de knop Upload kan een map, een pla- of een lcf- bestand aangewezen worden. Vervolgens wordt hiervan een BIM Server bibliotheek gemaakt. De originele padnaam van deze folder of bestanden wordt bewaard. Mocht er iets wijzigen in de folder of bestanden dan kan via de knop Refresh de betreffende BIM Server bibliotheek bijgewerkt worden.
Praktijkvoorbeeld: Bureaubibliotheek
De bureaubibliotheek bestaat uit een folder op de server (bijvoorbeeld P:\bureaubibliotheek\) waarin diverse ARCHICAD objecten staan. De folder P:\bureaubibliotheek\ is aangewezen in het Manage BIM Server Libraries venster als bibliotheek. Deze is dan beschikbaar bij teamworkprojecten.
Het toevoegen van een BIM Server bibliotheek aan een teamworkproject via de Library Manager:
- Open de Library anager via het menu File > Libraries and Objects > Library Manager...
- Klik op Reserve (een gebruiker dient binnen het teamworkproject wel de juiste rechten hiervoor te hebben).
- Klik daarna op de pijl naast de Add… knop en kies voor Use BIM Server Library…
- Kies de gewenste BIM Server bibliotheek.
Wijzigingen in BIM Server bibliotheken
Nieuwe objecten voor bijvoorbeeld de bureaubibliotheek worden nog steeds geplaatst in de folder P:\bureaubibliotheek\. Deze is dan nog steeds bruikbaar voor solo-projecten.
- Ga naar het menu File > Libraries nad Objects en kies Manage BIMcloud Libraries.
- Selecteer de te updaten bibliotheek.
- Klik op 'Refresh'. De bureaubibliotheek voor teamworkprojecten wordt nu bijgewerkt.
Stel alle teamleden op de hoogte over de aangebrachte wijzigingen via het Teamwork berichtensysteem.
De leden van het projectteam dienen na het wijzigen van een BIMcloud bibliotheek de bibliotheken opnieuw te laden.
Alle teamleden moeten de volgende handelingen uitvoeren:
- Open de Library Manager via File > Libraries and Objects
- Klik op 'Reload and Apply'