Het focuspunt van een camera bepalen

Het focuspunt van een camera bepalen

Dit artikel gaat over het plaatsen van een fysieke camera met de bijbehorende instelling van het 'Focuspunt'. Net als bij een fysieke camera kunnen hier scherptediepte effecten, ook wel 'Depth of Field' genoemd, bereikt worden. 

Een camera plaatsen 

  1. Ga naar de plattegrond
  2. Plaats een camera met behulp van de Camera Tool. Document > Documenting Tools > Camera 
      
of
  1. Navigeer naar een beeld in 3D perspectief
  2. Open het 3D Visualization Palette: Window > Toolbars > 3D Visualization
  3. en plaats een camera met behulp van de functie 'Put a camera into the path'
       

Focuspunt instellen met de Target

  1. Navigeer in plattegrond naar de gewenste camera.
  2. Klik op de 'target' om dit handmatig te verplaatsen met de functies uit het Petpalet en bepaal zo de positie van een focuspunt.

  1. of open de Camera Settings door de sneltoets CMD+T of met een rechtermuis klik > Camera Settings en stel hier numeriek de target in. Met name de Camera Z (ooghoogte) en de Target Z (hoogte van het Focuspunt) zijn hier eenvoudig in te stellen door numeriek een hoogte op te geven. Vergeet na het aanpassen van de instellingen niet op Apply te klikken
          

Focuspunt als Physical Camera instelling

De scherpte diepte is net als bij een echte camera in te stellen in de opties van de Physical Camera. Detailed Settings > Use Physical Renderer > Depth Of Field. De scherpte diepte werking wordt hier in het render proces direct meegenomen

Focuspunt als Effect

De Scherpte diepte is ook als algemeen effect in te stellen. De instellingen kun je vinden onder Detailed Settings > Effects > Depth Of Field. De scherpte diepte werking wordt hier na het render proces als effect toegevoegd.
Dit is alleen beschikbaar als niet met de Physical Renderer gerenderd wordt 

Front blur

Het beeld wordt gelijkmatig 'geblurd' vanaf het focuspunt naar voren (mm afstand)

Rear blur

Het beeld wordt gelijkmatig 'geblurd' vanaf het focuspunt naar achteren (mm afstand)



    • Related Articles

    • Een 360° foto renderen

      In Archicad is het mogelijk om een 360° beeld van het model te renderen. Dit kan door in de render-settings de sferische camera te activeren: Ga naar Document > Creative Imaging > Photorendering Settings Maak de gedetailleerde instellingen zichtbaar ...
    • Renderen

      Binnen Archicad kunnen op verschillende manieren renderings gemaakt worden. Daarnaast zijn er een aantal aanvullende applicaties die in combinatie met Archicad gebruikt kunnen worden zoals Artlantis, Cinema 4D, 3D Studio MAX of Twin Motion. ...
    • Renderen met CineRender

      Een rendering is een eindproduct dat volledig naar eigen smaak ingesteld kan worden. Zie het renderen als een aparte fase van het projectproces. Afhankelijk van het gewenste resultaat kan het minuten maar ook uren of zelfs dagen duren. Hoe ...
    • Het opzetten van een gebouwmodel

      In Archicad kan op vele manieren gewerkt worden; iedereen kan zijn eigen werkmethodiek ontwikkelen. Dit geeft gemak en flexibiliteit. Voor een beginner kan het nog zoeken zijn naar de geschikte werkmethodiek, omdat er nog geen inzicht is in de voor- ...
    • Presenteren van het Archicad model

      Het BIM model is de bron voor alle documentatie van het project. Van dit model kunnen een plattegrond, een gevel of een doorsnede, een 3D perspectief en een 3D rendering getoond worden. In onderstaand artikel leggen we de beginselen uit. De ...