Het toverstafje - Magic Wand

Het toverstafje - Magic Wand

Het toverstafje traceert de contouren van bestaande elementen met het doel er andere elementen op te baseren. Het toverstafje bespaart daardoor tijd en voorkomt fouten. Het is een manier om automatisch te tekenen in plaats van zelf de punten aan te wijzen. Dit artikel geeft uitleg over het gebruik en de toepassingen van de toverstaf.

Algemeen

Het toverstafje creëert alle vormen, ook speciale vormen die niet direct binnen het gereedschap als geometrie-methode worden aangeboden en dus anders lastig te construeren zijn. Omdat het toverstafje van nature polygone vormen creëert zal het de geometrie-methode van het geactiveerde gereedschap negeren.

Het toverstafje werkt zowel in het 2D als het 3D venster en herkent de volgende gereedschappen:
  1. wand
  2. vloer
  3. dak
  4. balk
  5. kolom
  6. trap
  7. reling
  8. vliesgevel
  9. zone
  10. mesh
  11. arcering
  12. lijn
  13. cirkel
  14. morph
  15. polylijn
  16. spline
  17. detail marker
  18. interieuraanzichten
In doorsneden / aanzichten kunnen met het toverstafje enkel 2D elementen zoals arceringen of lijnen geplaatst worden.
Het toverstafje herkent naast de (permanente) Guidelines alle zichtbare elementen, ook elementen die:
  1. Op slot staan/gelocked zijn
  2. Van afstand worden getoond. Bijvoorbeeld daken die een verdieping lager getoond worden.
  3. Als onderlegger (Trace) worden getoond
  4. Gereserveerd zijn door anderen (Teamwork)

Algemeen gebruik

Nieuw element tekenen

  1. Activeer het gewenste gereedschap in de Toolbox en stel dit naar wens in
  2. Activeer het toverstafje, Magic Wand genaamd; klik op de knop Magic Wand in de Knoppenbalk

    of gebruik de spatiebalk van het toetsenbord om het toverstafje te laten verschijnen.
De spatiebalk ingedrukt houden tot de actie is voltooid.
Het toverstafje kent drie verschillende vormen als element-herkenning
  1. Selectiepunten:

  2. Zijden:

  3. Lege ruimte en oppervlakten:
  1. Beweeg de muis en traceer een vorm
  2. Klik op een punt of zijde van deze vorm en het toverstafje creëert een polygoon door het element en/of elementen-ketting te traceren

  3. Als in een lege ruimte of op een oppervlak geklikt wordt, zoekt het toverstafje naar een gesloten geometrische ruimte die door het element is gevormd dat het meest dichtbij is, resulterend in een polygoon
  4. De toverstaf functionaliteit kan verfijnd worden door één of meer elementen te selecteren. In dit geval zal het toverstafje alleen de geselecteerde elementen in acht nemen wanneer gezocht wordt voor een elementen-ketting of een gesloten gebied.

Bestaand element wijzigen

In plaats van een nieuwe polygoon aan te maken kan het toverstafje ook gebruikt worden om vormen toe te voegen 
of af te trekken van een andere bestaand polygoon-type.
  1. Selecteer de aan te passen polygoon.
    Bijvoorbeeld een eventueel getekende Fill op een Slab.

  2. Kies Substract from Polygon of Add to Polygon in het Petpalet

  3. Beweeg de muis naar de polygoon die wordt afgetrokken of toegevoegd en activeer het toverstafje
    Klik om te bevestigen
Verifieer eventueel dat de bewerking is geslaagd door het 3D venster te openen

of de gebruikte polygoon te verplaatsen of te verwijderen

De nieuwe elementen zijn niet gelinkt aan het origineel en kunnen individueel worden bewerkt. Indien dit wel gewenst is, kan er gebruik gemaakt worden van Solid Element Operations.
De Offset of Multi-Offset functie kan in combinatie met het toverstafje gebruikt worden; na het creëren van de polygoon met het toverstafje kan de offset functie worden voltooid.
De Magic Wand kan ook in het 3D venster worden gebruikt voor alle 3D gereedschappen, inclusief Curtain Wall en Morph.

Toepassingsmogelijkheden

Onderstaand staan enkele voorbeelden van situaties waarin de toverstaf toegepast kan worden.

Speciale Dakvorm

Het 
  1. Het uitgangspunt is een polygoon-vorm in het plattegrond venster

  2. Maak het dakgereedschap actief en stel het naar wens in. Kies als Geometry Method voor een 'Multi-Plane Roof'

  3. Maak het toverstafje actief middels de knop in de knoppenbalk, of middels de sneltoets 'spatiebalk'
  4. Beweeg de muis op de lijn en klik zodra de suggestie getoond wordt (in het blauw)

  5. Onderstaand is het eindresultaat in 3D te zien:


Balk op basis van een lijn

Deze toepassing kan bijvoorbeeld van pas komen wanneer gewerkt wordt met een aangeleverde DWG onderlegger.
  1. Het uitgangspunt is een 2D lijn. Dit kan een gewone lijn, polyline of spline zijn
  2. Maak het balkgereedschap actief en stel het naar wens in
  3. Ga naar het plattegrondvenster en maak het toverstafje actief middels de knop in de knoppenbalk, of middels de sneltoets 'spatiebalk'
  4. Beweeg de muis op de lijn en klik zodra de suggestie getoond wordt (in het blauw)
  5. Onderstaand is het eindresultaat in 3D te zien:



    • Related Articles

    • Vrije vormen met het Morph-gereedschap

      Het Morph-gereedschap geeft de gebruiker een grote vormvrijheid. De Morph heeft dezelfde eigenschappen als alle andere gereedschappen, maar geeft door zijn bewerkbaarheid een grotere vrijheid in het modelleren. Zie voor een introductie van de ...
    • Het inlezen/openen van DXF / DWG bestanden

      Een DXF/DWG kan direct geopend, ingevoegd of gelinkt worden aan een Archicad bestand. Dit kan voor: nog te bewerken DXF/DWG via: File > Interoperability > Merge File > Open onderleggers of gelinkte bestanden via: File > External Content > Attach ...
    • Het opzetten van een gebouwmodel

      In Archicad kan op vele manieren gewerkt worden; iedereen kan zijn eigen werkmethodiek ontwikkelen. Dit geeft gemak en flexibiliteit. Voor een beginner kan het nog zoeken zijn naar de geschikte werkmethodiek, omdat er nog geen inzicht is in de voor- ...
    • Archicad - Instellen magic mouse

      Vanaf Archicad 22 kan de Magic Mouse gebruikt worden als een trackpad, door te vegen over het oppervlakte. Voor oudere versie kan gebruik gemaakt worden van de methoden die onder de Legacy Mode staan. Sla aanpassingen in de instellingen van de Work ...
    • Het horizontale snijvlak, Floor Plan Cut Plane

      De 3D elementen wanden, kolommen, balken, daken, dakramen, Shells, vliesgevels en Morphs en worden in plattegronden weergegeven alsof ze doorgesneden zijn door een horizontaal snijvlak. Dit snijvlak heet het Floor Plan Cut Plane. De hoogte van dit ...