Problemen met starten KUBUS Spexx, reeds in gebruik op andere computer
Het kan voorkomen dat bij het starten van KUBUS Spexx een foutmelding wordt gegeven en KUBUS Spexx niet wil starten.
Het gaat om de volgende melding:
Dit is vreemd, want de computer die in deze melding wordt genoemd; 'WINDOWS11 - Gebruiker' is zeer waarschijnlijk dezelfde computer waarop KUBUS Spexx is gestart.
Wat is eraan de hand? Wanneer KUBUS Spexx start wordt de licentie gecontroleerd. Deze licentie is geconfigureerd voor één of meerdere gebruikers. Voor een 'standaard' licentie is dat altijd één gebruiker, bij een 'netwerk' licentie zijn dat er meer. Hoe KUBUS Spexx omgaat met het afhandelen van een licentie aanvraag is voor alle licentievormen gelijk. Als bij het starten blijkt dat de KUBUS Spexx licentie beschikbaar is, wordt de gebruiker geregistreerd. Stopt deze gebruiker met KUBUS Spexx dan wordt de registratie ongedaan gemaakt. Dit 'ongedaan maken' is nu de oorzaak van het probleem, want dat is niet of niet voldoende gedaan.
Oplossing
Een KUBUS Spexx licentie bestand is te vinden in een folder met de lokatie 'c:\Users\Public\Libraries\KubusSpexx5\' en heeft bijvoorbeeld de naam '1234ABCD.lct' (waarbij 1234ABCD elke andere combinatie kan zijn). In dezelfde folder staat ook een bestand met de naam 'session.act' hierin zijn alle actieve gebruikers geregistreerd. Bekijk dit bestand maar met een ASCII tekstverwerker en hierin staat een code en de naam zoals deze in de melding hierboven is getoond.
Verwijder alleen het bestand 'session.act' en start KUBUS Spexx opnieuw. Het probleem is opgelost!
De folder waarin 'session.act' en het licentiebestand staan is 'verborgen'. In de Windows verkenner moet dan ook de verborgen bestanden zichtbaar worden gemaakt.
Waarschuwing! Het licentie bestand met de extensie '*.lct' is een zeer kwetsbaar bestand. Het kopieren, verplaatsen, hernoemen of welke andere actie dan ook op dit bestand, heeft tot gevolg dat het bestand corrupt raakt en niet meer gebruikt kan worden! Wees dus uitermate voorzichtig en verwijder enkel het 'session.act' bestand.
Related Articles
Problemen met starten KUBUS Spexx, het programma verschijnt niet
Het kan in uitzonderlijke situaties voorkomen dat KUBUS Spexx niet wordt geopend nadat de gebruiker het gestart heeft. Verschillende pogingen om het programma te starten hebben geen zin, KUBUS Spexx komt niet op het beeldscherm te staan. In ...
Problemen met KUBUS Spexx, het programma 'bevriest'
Wellicht ken je het wel. Je bent lekker bezig met het samenstellen van een bestek en daarvoor gebruik je besteksposten uit een ander bestek. Besteksposten worden heen en weer gesleept en plotseling is KUBUS Spexx niet meer vooruit te branden en het ...
Licentie verplaatsen naar andere computer
KUBUS Spexx mag op meerdere computers geïnstalleerd worden. Het aantal computers waarop KUBUS Spexx tegelijk gestart kan worden, hangt samen met het aantal licenties in het contract. Standaardlicentie Om een licentie naar een andere computer te ...
KUBUS Spexx netwerklicentie
KUBUS Spexx kan geleverd worden met losse licenties of met een netwerklicentie. Met een netwerklicentie van KUBUS Spexx kan met zogenaamde ‘floating licenses’ gewerkt worden. Dat heeft een aantal voordelen: Het aantal licenties dat een bedrijf heeft, ...
Wijzigingen in KUBUS Spexx abonnement
Per 1 januari 2025 aanstaande voeren wij enkele wijzigingen in met betrekking tot de vorm en prijs van KUBUS Spexx abonnementen. Deze aanpassingen sluiten aan bij de trends in de markt en ondersteunen ons doel om voortdurend de meest innovatieve en ...