Rollen en gebruikersgroepen beheren (Roles)

Rollen en gebruikersgroepen beheren (Roles)

Dit artikel geldt voor:
  1. BIMcloud Basic
  2. BIMcloud
  3. BIMcloud SaaS

In het onderdeel Roles of Rollen wordt bepaald welke rechten binnen Teamwork een bepaalde rol met zich meebrengt. Er kunnen rollen worden gewijzigd en aangemaakt.
Een rol binnen Teamwork bepaalt voor een groot deel wat iemand wel of niet mag, binnen een project. 

Een aantal standaard rollen wordt meegeleverd. Gebruik deze als basis voor de rollen binnen het bureau of als er een nieuwe rol aangemaakt wordt.

Een nieuwe rol aanmaken

Ga naar Roles en klik op het + teken (2). Geef de nieuwe rol een duidelijke naam en klik daarna bij Permissions (1) > op Edit (4). Vink aan welke rechten deze rol krijgt en bewaar met Save.
Om het makkelijk te maken, en tijd te besparen kan je ook een bestaande rol aanklikken en dan op Duplicate (3) klikken. De toegangsrechten worden overgenomen en moet er minimaal aangepast worden.

De Archicad gerelateerde rechten van rollen worden in volgende hoofdcategorieën ingedeeld (1):

  1. Tools - Alle gereedschap onderdelen (wanden, vloeren, lijnen, etc.)
  2. Navigator - Navigatie onderdelen (verdiepingen, lay-outs etc.)
  3. Attributes - Attributen (lagen, materialen etc.)
  4. More - Algemene onderdelen (filters, properties, favorieten etc.)
  5. Details, info - Administratie (projectinfo etc.)
  6. External Content - Externe bestanden (hotlinks, bibliotheek objecten, XREF, etc.)
Voor de BIMcloud komen er nog Management rollen bij. Met deze rechten kan een gebruiker gegevens bekijken of wijzigen in de BIMcloud Manager onder voorwaarde dat de modus Gedetailleerd beheer gebruikt wordt.

Dit onderdeel is beschikbaar voor:
  1. BIMcloud
  2. BIMcloud SaaS

Aangepaste rol instellingen

Onder het onderdeel Project > Settings > Access kan per project worden aangegeven welke gebruikers toegang mogen hebben tot een bepaald project. Standaard zijn dat alle gebruikers (groep 'Everyone'). Indien nodig kunnen rollen voor alle gebruikers per project afwijkend ingesteld worden.
Wijzigingen in de rolinstellingen van teamleden die al ingelogd zijn worden pas toegepast als deze het project verlaten (Leave Teamwork Project) en opnieuw aanmelden bij het project (Open / Join Teamwork Project...).

Gebruikersgroepen en rechten toekennen

Alle gebruikers van de BIMcloud kunnen toegekend worden aan, tenminste 2 of meerdere 'User Groups'. Er zijn 9 standaard groepen, waaraan een gebruiker kan worden toegekend:
  1. 5 'Archicad' groepen: deze groepen bepalen de rechten die een gebruiker in Archicad heeft, bijvoorbeeld om bepaalde 'Tools' te gebruiken en/ of 'documentatie' te maken en te beheren.
  2. 2 'Management' groepen: deze groepen bepalen de rechten die een gebruiker in de BIMcloud heeft, bijvoorbeeld om projecten, bibliotheken en gebruikers te beheren
  3. 2 'Viewer' groepen: deze groepen bepalen de rechten die een gebruiker heeft om de Webinterface en de inhoud van de BIMcloud Manager te bekijken
In BIMcloud kan gebruik worden gemaakt van een 'detailled permission' systeem, waarbij de rechten die horen bij een 'Role' specifiek kunnen worden ingesteld voor een gebruiker en/of gebruikersgroep. Lees er meer over op de Help pagina's van Graphisoft
Om effectief te kunnen werken wordt een gebruiker in ieder geval toegekend aan 2 groepen. Een Archicad groep en een Viewer groep. Daarnaast kan een gebruiker aan zoveel groepen worden toegekend als wenselijk. Voeg gebruikers toe aan een groep op de 'User' pagina:
  1. Selecteer een gebruiker
  2. Ga naar het onderdeel 'Parent Group' en klik Edit
  3. Klik 'Add group' en begin de naam van een groep te typen
  4. Kies uit de lijst om de groep aan de gebruiker te koppelen

    • Related Articles

    • Instellen en beheren van een BIMcloud server

      Om toegang te kunnen krijgen tot BIMcloud projecten dienen teamleden als gebruiker bekend te zijn op de BIMcloud (Basic). Daarnaast zijn er projectspecifieke instellingen en rolverdelingen mogelijk. De projectleden en andere instellingen worden ...
    • Projecten beheren (Projects)

      Dit artikel geldt voor: BIMcloud Basic BIMcloud BIMcloud SaaS Algemeen Onder Projects zijn alle Teamwork projecten en bibliotheken zichtbaar. Door een project te selecteren en op de knop Settings te klikken worden de projecteigenschappen getoond en ...
    • Projecten delen en beheren

      In dit artikel wordt beschreven hoe Archicad projecten via BIMcloud gedeeld kunnen worden zodat meerdere teamleden tegelijk aan één project kunnen werken. Diegene die een project wil delen moet tenminste Project Administrator zijn. Dat is te zien in ...
    • Graphisoft ID - Maken en beheren

      Het Graphisoft ID wordt gebruikt voor het beheren van licenties, het uploaden van BIMx Hyper Model bestanden of het uploaden van BIMcomponents objecten. In dit artikel wordt uitgelegd hoe een account kan worden aangemaakt en wordt er uitleg gegeven ...
    • Attributen en de Attributen beheren

      Element Attributes Bij het instellen van de gereedschappen (Tool Settings), of het nu wanden, daken, vloeren, lijnen of arceringen zijn, verschijnen er verschillende keuzelijsten voor het bepalen van de eigenschappen van het element: Lijnen Pen ...