Het maken van een trap gebeurt met de Stair Tool. Selecteer het trapgereedschap en open met Ctrl+T / Cmd+T het instellingen venster. Op voorhand kan hierin bij het onderdeel "Rules and Standards" worden gedefinieerd aan welke regelgeving de trap moet voldoen. Tijdens het tekenen van de trap wordt door Archicad automatisch voldaan aan deze regels. Past de gekozen geometrie niet, conform de regels dan worden er automatisch alternatieven getoond, via een pop-up venster.
Teken de vorm van de trap met behulp van de opties in het Pet Palette. Of kies ervoor om eerst de omtrek of looplijn van de trap te tekenen met het lijn- of cirkel gereedschap. Selecteer vervolgens het trap gereedschap en klik met de magic wand (spatiebalk) op de looplijn om de trap door Archicad te laten genereren.
Wanneer er gebruik wordt gemaakt van favorieten dan kan meteen getekend worden met vooraf ingestelde trap eigenschappen. Na het plaatsen van de trap is elk onderdeel apart aan te passen met de Edit Modus.
Varianten kunnen in Archicad gemakkelijk in een project uitgewerkt worden zonder dat er kopieën van hetzelfde project gemaakt hoeven worden. Dit kan bijvoorbeeld door middel van lagen en lagencombinaties of door modules op verschillende Master Layers ...
In onderstaande video wordt de werking van het Trappengereedschap toegelicht. OEFENING Trappen tekenen (04:46) OEFENING Toverstaf (07:42) OEFENING Trappen aanpassen (08:45) (Boundary en Base Line) OEFENING 2D Weergave (31:26) UITLEG 3D weergave ...
In Archicad kan er op meerdere manieren gedetailleerd worden. Het doel van dit artikel is een methodiek aan te reiken om op een makkelijke en overzichtelijke manier details uit te werken vanuit 1:20 tekeningen. Omdat deze methode afhankelijk is van ...
Voor het modelleren van gebouwen met gekromde daken of wanden heeft ARCHICAD verschillende mogelijkheden. Aangezien elk project uniek is, vereist dit elke keer een andere methode. Bekijk het overzicht om het juiste gereedschap voor het project te ...
Om eigen objecten in Archicad te maken hoeft men geen programmeur te zijn. Objecten kunnen zowel 2D als in 3D gebruikt worden. Ook kan een ander object als basis dienen voor een eigen object. In dit artikel is een overzicht te vinden van diverse ...