Vaktermen renderen

Vaktermen renderen

Hieronder is een lijst te vinden van veelgebruikte vaktermen bij renderen, dit kan helpen bij het kiezen van de juiste renderinstellingen:
  1. Anti-aliasing: Term om via een berekening kartel effecten door pixels tegen te gaan.
  2. Global illumination: term om een allesomvattende lichtbron aan te geven. Deze bestaat uit meerdere lichtbronnengeplaatst over een koepelvorm, waarmee omgevingslicht gesuggereerd wordt. Schaduw wordt ook in alle richtingen berekenden levert een natuurlijk beeld op.
  3. Radiosity: term om aan te geven dat in de rendering gerekend wordt met de weerkaatsing van licht tussen verschillendeobjecten en materialen. Licht houd niet op met schijnen nadat het een materiaal heeft geraakt, de overgebleven energiewordt verder doorgerekend op andere objecten en materialen. Dit resulteert in de meeste gevallen in natuurlijkere beelden.Procedural shading: term om een materiaal weer te geven door middel van parametrische instellingen. Hiermee kan eenherhalingspatroon gereduceerd worden.
    Voorbeeld: 2 kleurentonen met een ingestelde afmeting kunnen willekeurig verspreid en herhaald worden.
  4. Ray-tracing: Term om het spiegelend karakter van een materiaal aan te geven
  5. Sun: Hoofd lichtbron met een richtpunt om slagschaduw en reflectie weer te geven.
  6. Shadow resolution: Schaduw kwaliteit
  7. Resolution: Kwaliteit
  8. Class / channels: Onderdeel van de opbouw van een materiaal
  9. Shader: Term om bepaalde eigenschappen van materiaalopbouw aan te duiden waarmee een rendering gemaakt wordt,gekoppeld aan een Class of channel.
  10. Colour: Hoofdkleur van een materiaal
  11. Diffuse: reflectie van licht van een materiaal gebaseerd op kleur van het materiaal in onbepaalde richting.
  12. Ambient: reflectie van licht van een materiaal gebaseerd op kleur van omgevingslicht in onbepaalde richting.
  13. Specular: tegenovergestelde van diffuse reflectie waarbij de kleur van het licht geflecteerd wordt in een bepaalde richting. (In sommige gevallen is de reflectie kleur in te stellen)
    Hoge specular instelling suggereert een hard en glad oppervlak.
  14. Transparancy: Transparantie
  15. Attenuation: Bepaald hoe scherp de transparantie afneemt naar mate er schuin op gekeken wordt.
  16. Emmision: Term om aan te geven dat een materiaal licht uitstraalt.
  17. Texture mapping: term om met behulp van een afbeelding (texture) een materiaal een bepaalde uitstraling te geven,meestal door repetitie van de afbeelding.
  18. Displacement mapping: term om met behulp van kleurschakering hoogte verschillen in een materiaal te suggereren. (heeftdezelfde functie als bump mapping)
  19. Bump mapping: Zie displacement mapping
  20. Alpha channel: Gereserveerd kanaal binnen een computerafbeelding waarmee extra eigenschappen kunnen worden gerealiseerd. Bijvoorbeeld transparant bij een bepaalde kleurtoon.
Voor meer uitleg over de algemene instellingen van de Cinerender zie het artikel van GRAPHISOFT: General Options (CineRender).

    • Related Articles

    • Renderen

      Binnen Archicad kunnen op verschillende manieren renderings gemaakt worden. Daarnaast zijn er een aantal aanvullende applicaties die in combinatie met Archicad gebruikt kunnen worden zoals Artlantis, Cinema 4D, 3D Studio MAX of Twin Motion. ...
    • Het focuspunt van een camera bepalen

      Dit artikel gaat over het plaatsen van een fysieke camera met de bijbehorende instelling van het 'Focuspunt'. Net als bij een fysieke camera kunnen hier scherptediepte effecten, ook wel 'Depth of Field' genoemd, bereikt worden. Een camera plaatsen Ga ...
    • Een 360° foto renderen

      In Archicad is het mogelijk om een 360° beeld van het model te renderen. Dit kan door in de render-settings de sferische camera te activeren: Ga naar Document > Creative Imaging > Photorendering Settings Maak de gedetailleerde instellingen zichtbaar ...
    • Cursusmodule - Visualiseren en renderen

      In deze module wordt dieper ingegaan op de instellingen die effect hebben op het resultaat van gerenderde afbeeldingen. Samen met de achtergronden, tips en oefeningen kan men zijn eigen stijl daarin verder ontwikkelen. Deze cursus is gemaakt met ...
    • Renderen met Hotlinked Modules

      Voor de mooiste plaatjes in een indrukwekkende omgeving worden vaak extra (landschaps)objecten, lichtbronnen en belendende gebouwen toegevoegd. Bij het bouwkundig uitwerken van het project kunnen deze extra toevoegingen hinderlijk zijn en het model ...