Dit artikel is van toepassing op:
BIMcloud Basic
BIMcloud
BIMcloud SaaS
Voor een goede werking van Teamwork zijn snelle netwerkverbindingen vereist. Hoewel de hoeveelheid Teamwork-verkeer zo laag mogelijk wordt gehouden, moeten alle Archicad-gebruikers bij deelname aan het project het hele project en de betrokken bibliotheken downloaden van BIMcloud. Afhankelijk van de projectomvang, kan dit een grote hoeveelheid netwerkverkeer kan veroorzaken.
In praktijk kan BIMcloud werken op een lagere bandbreedte, maar hierdoor zullen de Teamwork acties langer duren vooraleer te voltooien.
Bandwidth - Bandbreedte
In onderstaande tabel zijn de aanbevolen netwerksnelheden aangegeven op basis van projectgrootte.
De kolom 'Project size' refereert naar de project database en dus niet naar het .pln bestand die gedeeld werd. In het algemeen zijn project databases vier tot vijfmaal de grootte van het .pln bestand.
De bandbreedte verwijst niet naar het theoretische maximum, maar vertegenwoordigen de daadwerkelijk gemeten bandbreedte per Archicad-gebruiker in een algemene situatie. Voor een correcte berekening kan je volgende formule aanhouden: aantal gebruikers x bandbreedte (zie kolom 2 in de bovenstaande tabel). Bijvoorbeeld als 10 gebruikers bijvoorbeeld 10 verschillende projecten met een grootte van 100-300 MB tegelijkertijd willen downloaden, hebben ze minimaal een 100/100 Mbps-verbinding nodig om een acceptabele downloadsnelheid te hebben.
Aan de serverzijde moeten zowel de upload- als de downloadsnelheid hoog zijn.
Latency - Latentie - Vertraging
Hoe hoger de latency binnen een netwerk, hoe trager data pakketjes tussen server en de computer overgedragen en uitgewisseld worden. Bij een Send&Receive actie worden veel van dit soort pakketten verstuurd en ontvangen tussen de server en de computer. Latency is daarom even belangrijk voor een goede werking van Teamwork als bandbreedte.
Hieronder een overzicht van aanvaardbare latency waarden.
Goed: 1-15 ms
Gemiddeld: 15-50 ms
Aanvaardbaar: 50-100 ms
Meer informatie is terug te vinden in het artikel Community - Network Requirements.