In dit artikel worden twee methoden beschreven voor het genereren van hoogtelijnen van een terrein.
Op basis van 2D lijnwerk is het met Archicad eenvoudig om een geaccidenteerd terrein te modelleren. De gegeven hoogtelijnen worden met behulp van de ‘toverstaf’, direct omgezet in een Z-waarde (hoogte). Zie voor meer informatie het artikel: Het Mesh-gereedschap.
Andersom is het ook mogelijk om 2D hoogtelijnen uit het gemodelleerde terrein te genereren. Geef hiermee inzicht in het verloop van het terrein op elke gewenste positie met behulp een 3D Document.
2D Hoogtelijnen
De 2D hoogtelijnen zijn een directe afgeleide uit de 3D Mesh. Het zijn twee methodes om dit te doen. Ga als volgt te werk:
Methode 1 - Handmatig hoogtelijnen genereren
Deze methode duurt wat langer maar heeft het voordeel dat het eindresultaat zijn bewerkbare polylijnen.
Stap 1a: Vanuit de Plattegrond
Open de verdieping met de Mesh en maak alle andere informatie (layers) onzichtbaar
Klik met de rechtermuisknop ergens in het openstaande venster (niet op een element of object) en kies 'New 3D Document from Floor Plan...'
Geef het 3D document de gewenste naam en klik op 'OK'
Mocht eventueel de kijk- of doorsnedehoogte van het 3d Document nog aangepast moeten worden:
Ga verder naar Stap 2: Hoogte lijnen uit 3D Document halen
Stap 1b: Vanuit 3D met 3D snijvlak
Selecteer de Mesh en toon dit in het 3D venster
Gebruik de 3D Cutaway functie om de Mesh op de gewenste hoogte door te snijden.
Gebruik eventueel een doorsnede om de Cutaway op de gewenste hoogte te zetten.
Ga naar View > 3D View Options > 3D Projection Settings
Kies vervolgens voor Top View en klik op 'OK'
Maak een ‘3D document’ van de 3D weergave via een rechtermuisklik in het venster (niet op een element of object) en kies 'New 3D document from 3D...'
Geef het 3D document de gewenste naam en klik op 'OK'
Ga verder naar Stap 2: Hoogtelijnen uit 3D Document halen
Stap 2: Hoogtelijnen uit 3D Document halen
Open het 3D document
Gebruik de ‘Marquee’ in combinatie met de ‘Copy-Paste’ functie om de inhoud van het 3D document naar het plattegrond venster te kopieëren
Verwijder ongewenste informatie, zoals arceringen en overtollig lijnwerk
Plaats de overgebleven hoogtelijn op de juiste positie in het terrein
Plaats eventueel een ‘Level Dimension’ op de hoogtelijn om inzicht te geven in de terreinhoogte
Mocht het een doorlopende hoogtelijn zijn, zoals in het voorbeeld hieronder, dan kan er ook voor gekozen worden om in het 3D document het volgende te doen:
|
Methode 2 - Contour Generator Tool
Een alternatieve methode is om de 'Contour Generator Tool' te gebruiken. Het is een sneller methode, maar het eindresultaat zijn losse lijnen in plaats van polylijnen.
Download de 'Contour Generator Tool' via volgende pagina: https://bimcomponents.com/GSM/Details/23474 . Deze tool is een een object oorspronkelijk gemaakt voor Archicad 21, maar ook bruikbaar in Archicad 26.
Het gereedschap is een onderdeel van een Library Container file (.LCF). Voeg deze toe aan het project via de Library Manager.
Selecteer een terrein (Mesh) waarvan hoogtelijnen gegenereerd moeten worden, en zet deze om naar een object. (File > Libraries and object > Save Selection as > Object ). Geef het een duidelijk naam (belangrijk voor de volgende stap.)
Pas de instellingen van de 'Contour Generator Tool' naar wens aan in de Object Default Settings > Custom settings. Het object is te vinden bij: Linked libraries > Contour Generator Tool.LCF > Embedded Libraries.
Name of object: Maak gebruik van dezelfde naam als bij het terrein object in stap 3 (zonder gebruik van hoofdletters). Dan worden de hoogtelijnen automatisch gegenereerd uit het terrein object.
Elevation of the first slice: Stel de gewenste hoogte in van de onderste hoogtelijn.
Number of cut planes: Pas het aantal hoogtelijnen aan.
Height of slices: Pas de hoogte tussen de hoogtelijnen aan.
5. Plaats het object op plattegrond. Dit wordt nu een (2D) kopie met gegenereerde hoogtelijnen vanuit het terrein object. Bij Edit > Reshape > Explode Into Current View blijft deze nu een groep met bewerkbare, losse lijnen.
Meer informatie over methode 2 is te vinden op deze pagina van de Graphisoft Community.