Voor deze methodiek gebruiken we een 2D .dwg bestand als basis voor het modelleren van een 3D situatietekening of terrein. Indien alleen een 3D onderlegger volstaat dan kan de .dwg tekening als object worden ingeladen en zichtbaar worden gemaakt in het 3D venster. Als de .dwg situatie dient als uitgangspunt om een gedetailleerd 3D omgevingsmodel te maken dan wordt het reeds aangemaakt object omgezet naar een Morph voor verdere bewerking.
Inladen van de 2D .dwg tekening
De 2D.dwg tekening kan direct worden ingeladen als een object in het actieve plattegrond venster van Archicad.
Ga naar File > Interoperability > Merge > Merge from file..
Browse naar het .dwg bestand en kies 'open'
Kies voor "Merge content of modelspace into current view"
Zorg dat optie "Import Model Space content as GDL object" staat aangevinkt en klik 'Merge'
Klik met de potlood cursor om het object te plaatsen
Het object wordt opgeslagen in de Embedded Library
Plaats het object met de object Tool (in een plattegrondtekening of in 3D)
Selecteer het object en open het 3D venster met F5
Object omzetten naar Morph en bewerken
Om het object als onderlegger te gebruiken om de omgeving verder uit te modelleren kan deze worden omgezet naar een Morph. Klik met de rechtermuisknop op het object en kies voor "convert selection to Morph(s)"
Afhankelijk van de kwaliteit van de originele .dwg tekening kan het commando in menu Design > Morph Extras > Cover with faces worden gebruikt om de morph lijnen direct te vullen met vlakken. De morph vlakken kunnen daarna met de Push-Pull methode opgetrokken worden naar de gewenste hoogte. Om de morph vlakken in plattegrond weer te geven dient de 'Cover Fill' aangezet worden in de instellingen van de morphs.
Als het commando "Cover with faces" niet het gewenste resultaat geeft (of maar gedeeltelijk) dan kunnen in de plattegrond met de "Toverstaf" functie ook snel morph vlakken worden ingetekend. |