Dit artikel gaat over het plaatsen van een fysieke camera met de bijbehorende instelling van het 'Focuspunt'. Net als bij een fysieke camera kunnen hier scherptediepte effecten, ook wel 'Depth of Field' genoemd, bereikt worden.
Een camera plaatsen
Ga naar de plattegrond
Plaats een camera met behulp van de Camera Tool. Document > Documenting Tools > Camera
of
Navigeer naar een beeld in 3D perspectief
Open het 3D Visualization Palette: Window > Toolbars > 3D Visualization
en plaats een camera met behulp van de functie 'Put a camera into the path'
Focuspunt instellen met de Target
Navigeer in plattegrond naar de gewenste camera.
Klik op de 'target' om dit handmatig te verplaatsen met de functies uit het Petpalet en bepaal zo de positie van een focuspunt.
of
open de Camera Settings door de sneltoets CMD+T of met een rechtermuis klik > Camera Settings en stel hier numeriek de target in. Met name de Camera Z (ooghoogte) en de Target Z (hoogte van het Focuspunt) zijn hier eenvoudig in te stellen door numeriek een hoogte op te geven. Vergeet na het aanpassen van de instellingen niet op Apply te klikken
Focuspunt als Physical Camera instelling
De scherpte diepte is net als bij een echte camera in te stellen in de opties van de Physical Camera. Detailed Settings > Use Physical Renderer > Depth Of Field. De scherpte diepte werking wordt hier in het render proces direct meegenomen
Focuspunt als Effect
De Scherpte diepte is ook als algemeen effect in te stellen. De instellingen kun je vinden onder Detailed Settings > Effects > Depth Of Field. De scherpte diepte werking wordt hier na het render proces als effect toegevoegd.
Dit is alleen beschikbaar als niet met de Physical Renderer gerenderd wordt
Front blur
Het beeld wordt gelijkmatig vervaagd (blurred) vanaf het focuspunt naar voren (mm afstand)
Rear blur
Het beeld wordt gelijkmatig vervaagd (blurred) vanaf het focuspunt naar achteren (mm afstand)