Een Graphic Override kan gebruikt worden om onderdelen in het model te controleren. In onderstaand voorbeeld wordt doormiddel van een Graphic Override Combination met daaraan gekoppelde Graphic Override Rules visueel weergegeven welke ramen en deuren nog niet van een kozijnmerk voorzien zijn.
Dit voorbeeld is niet opgenomen in de KUBUS (KeyMember) Template, maar kan indien gewenst aan een eigen Template worden toegevoegd |
Nieuwe Graphic Override Combination aanmaken
ga naar het menu > Document > Graphic Override > Graphic Override Combinations (of gebruik de
button in de horizontale Quick Options bar onderin het scherm)
Kies voor New> New Combination
Vul bij de naam bijvoorbeeld in:
Nieuwe Graphic Override Rule aanmaken
Kies voor Edit Rules
Klik op New om een nieuwe Rule aan te maken en geef deze bijvoorbeeld de volgende naam:
Ga naar Criteria:
Voeg met de add knop twee keer Element typ toe en selecteer als value Window en Door.
Voeg met de add knop twee keer Element ID toe: vul als Value Merk-x in en geen waarde.
Op deze manier zullen alle ramen of deuren die nog geen specifiek ID gekregen hebben, worden overschreven.
Ramen en deuren 'zonder merk goed' zichtbaar maken kan door zowel in 2D als in 3D een gekleurde overschrijving er aan toe te kennen.
Stel dit in onder de Override Style:
Alle lijntypes- en kleuren van de gekozen elementen worden in een zwarte volle lijn overschreven.
De Foreground en Background Pen van zowel de Cover Fills als de Cut Fills worden door een rode pen overschreven.
In 3D worden de ongemerkte ramen en deuren overschreven met de surface Verf - oranje cadmium.
Om te zorgen dat de rest van het model minder zichtbaar wordt en de gemarkeerde onderdelen extra zichtbaar worden kan een tweede regel aangemaakt worden: |
Klik in het Graphic Override Rule menu op 'New'
Geef de nieuwe regel een duidelijk herkenbare naam, bijvoorbeeld: '2D Grijze lijn en witte fill 3D glass surface'
Klik bij Criteria op Add en voeg Elemen type is 'All types' toe
Stel de Override Style als volgt in:
De lijnen moeten duidelijk zichtbaar zijn maar minder opvallend. Kies voor een 'grijze Penkleur'.
De Foreground en Background Pen voor alle mogelijke Fill types worden door een 'witte Pen' overschreven.
In 3D worden de elementen overschreven met het Surface > Glas - algemeen. Op die manier wordt in 3D het hele model doorzichtig en kunnen alle binnen- en buitenkozijnen in één oogopslag zichtbaar worden.
Kies een Penkleur die onafhankelijk van de PenSet is. Zo is Pen 101 in alle PenSets zwart en Pen 41 in alle PenSets rood. |
Graphic Override Rules toekennen aan de Graphic Override Combination
Zorg dat de juiste Graphic Override Combination geselecteerd is
Kies dan Add (of de + button)
Selecteer de toe te voegen regel uit de lijst
Herhaal de twee laatste stappen om meerdere regels aan de combinatie toe te kennen
De volgorde voor de grafische weergave in het model is van boven naar beneden. Dat betekent dat de bovenste overschrijving voorrang krijgt. De Rule voor de Ramen en Deuren zonder merk dient bovenaan te staan, zodat deze elementen niet door de andere regels overschreven kunnen worden. Gebruik zonodig de pijlen om de volgorde aan te passen. |
Voorbeeld
In dit specifieke voorbeeld hebben de binnendeuren geen merk (ID-veld is leeg) en de twee buitenkozijnen hebben nog het originele Merk-x van de 'Default Settings' uit de Kubus Template. Deze ramen en deuren worden dus overschreven volgens de ingestelde Graphic OVerride Rules. Controleer de juiste benaming eventueel ook met de Schedules. Lees hiervoor het artikel over De KUBUS Ramen en deuren-staat KME.
Resultaat
Na toepassing van de hierboven ingestelde Graphic Override Combination is dit het visuele resultaat
No Override
Graphic Override