Vanaf Archicad 26 bestaat er een nieuwe mogelijkheid voor het maken van objecten; de Library Part Maker. Hiermee kunnen objecten, ramen, deuren, daklichten en lampen worden gemaakt. Belangrijkste verschil met de standaard methode is dat het resulterende object aanpasbaar is in het detailniveau. Met behulp van de detailniveau opties in de Model View Options Combinations kan geschakeld worden tussen verschillende weergave, zowel in 2D als in 3D.
|
Praktische toepassingen:
maken van objecten met een afwijkend 2D symbool
vereenvoudigde weergave maken van een gedetailleerd element (bijvoorbeeld geïmporteerde interieurelementen uit SketchUp of Revit)
maken van daklichten, lampen en MEP elementen
|
Werkmethodiek
Open de Library Part Maker via Window > Palettes > Library Part Maker
Maken van het werkgebied
Kies onder het tabblad ‘Name & Design Area’ Select Name > Add New Library Part Maker Name en bepaal de werknaam voor het object
Kies Mark Design Area
Teken nu met een rechthoekig kader in een willekeurig plattegrond de Design Area. In de linkerhoek wordt de zojuist bepaalde naam getoond en dit tekst element is gekoppeld aan de Design Area. De grootte van het Design Area is later nog aan te passen.
Modelleren
Modelleer nu met standaard gereedschappen 3D elementen of 2D elementen alle relevante weergaven binnen het Design Area. Er kunnen weergave gemodelleerd worden voor drie detail niveaus in zowel plattegrond als 3D. Teken deze 6 verschillende weergave binnen het Design Area. Standaard wordt het Design Area verdeeld in 6 vlakken:
De verschillende weergaven komen overeen met de instelling in de opties in de Model View Options Combinations bij ‘Opties voor bibliotheekonderdelen’ onder ‘Object en lamp detailniveau’
Het is niet noodzakelijk alle niveaus te modelleren. In het geval van een ontbrekend niveau, zal de weergave van een ander niveau worden gebruikt.
|
Aanduiden van het Ankerpunt
Voor ieder detailniveau van het object moet een ankerpunt worden bepaald. Idealiter is dit voor ieder niveau een overeenkomstig punt, bijvoorbeeld het middelpunt. Het ankerpunt wordt bepaald door een Level Dimension te plaatsen op het gewenste punt.
Component Type
De Library Part Maker moet weten welke elementen horen bij welk niveau. Dit gebeurt door de elementen toe te kennen aan een Component Type. Selecteer de onderdelen van het gewenste niveau inclusief bijbehorende de Level Dimension en zet deze op het gewenste Component Type.
Properties
Kies in het tabblad ‘Properties’ voor Property Scheme en de voorkeuze ‘Archicad Listing Parameters’.
|
Details
Een object kan van details voorzien om makkelijker identificeerbaar en zoekbaar te worden. Onder het tabblad ‘Details’ kan de naam van het object worden bepaald, de naam van de maker en een preview worden gegeven. Dit laatste kan door middel van het plusje aan te klikken en op zoek te gaan naar een afbeelding.
|
Ook kan de knop ‘More’ worden geklikt. Dan kunnen eigenschappen zoals een omschrijving of sleutelwoorden worden ingevuld. Met deze eigenschappen kan het object worden gevonden bij het zoeken in de bibliotheek.
Ook kan de licentie vorm worden ingevuld. Dit heeft alleen nut als het object gedeeld gaat worden. Bekijk de verschillende licentie vormen: About CC Licenses.
Alle licentievormen behalve Public Domain Dedication hebben de optie om een wachtwoord beveiliging in te voeren.
Check and Save
Voordat een object kan worden opgeslagen moet deze controle worden uitgevoerd.
Kies eerst het type object:
Deur
Raam
Skylight
Object
Lamp
MEP element
en klik op de knop 'Check'.
Mogelijk foutmeldingen zijn:
Missing origin assigned to: <Component type>
Plaats voor ieder Component Type (2D Volledig, 3D Schematisch enz. ) een Level Dimension
The Library part could not be created. Selection does not contain any elements assigned to..
Volg eerst de stap van Component Type.
Some elements have no component type assigned! Assign Component type.
Niet alle elementen binnen de Design Area zijn toegewezen een Component Type. Gebruik onderstaande knop om de 'Not Assigned' elementen te identificeren.The Lamp object cannot be created. You should place at least one of the following four types of light sources and assign it to the required Library Part Maker component: Area Light, General Light IES Light, Spot Light
Plaats een lichtbron met het lamp gereedschap: Lichtvlak, Algemeen licht, IES licht of Lichtspot voor ieder van de 3D Component types
Na het controleren kunnen ook de Parameters nog benoemd worden en de standaardinstellingen worden ingesteld.
Sla nu het object met de knop 'Save As' op in de Embedded Library of kies linksboven voor een externe locatie.
Plaats een Library Part Maker object
Ga naar het object gereedschap en zoek het object op en plaats in het project.
Met behulp van de Model View Options Combinations kan het detailniveau nu worden geregeld.