De taal waarmee objecten in ARCHICAD worden beschreven is GDL (Geometric Description Language). Aan de hand van onderstaande bronnen is dit zelf aan te leren. Ondersteuning bij het maken van objecten met behulp van GDL is alleen als maatwerk beschikbaar. Neem hiervoor contact op met [email protected]
Ook zonder kennis van GDL programmeren is het mogelijk om eigen objecten te maken.
Gemodernizeerde GDL Editor
De vernieuwde scripting interface voor de GDL Editor vanaf Archicad 27 sluit beter aan bij de overige IDE applicaties voor developers. Er is nu een highlight syntax optie om code beter leesbaar te maken. De auto-completion stelt code snippets voor op basis van wat er geschreven is, hierdoor kan sneller geprogrammeerd worden. Verder kunnen onderdelen code ingeklapt worden en zijn er meerdere muiscursors zodat je meerdere lijnen code snel gelijktijdig kan aanpassen. Find and replace is toegevoegd voor snel een onderdeel op te zoeken en/of te vervangen. Er kan ook door het selecteren van een element op plattegrond of 3D een GDL script gegenereerd worden.
Video's KUBUS
Tech-webinar Zelf Objecten Maken (60 min).
Ondersteuning GRAPHISOFT
Leer de basis op https://gdl.graphisoft.com/gdl-basics/.
Raadpleeg de GDL Reference Guide op de website van Graphisoft.
Algemeen ARCHICAD forum > Libraries / Library parts / GDL
GDL knowledge base (ondersteund door Graphisoft, met o.a. Tips en Trucs)
Video's door andere partijen
Online naslag
Alle commando's in GDL snel doorzoekbaar: SelfGDL
Website met objecten en scripts OpenGDL
Interessante video over GDL Programmeren BarkingDogBIM
Boeken
GDL Cookbook 4 (ARCHICAD 9 maar nog steeds geldig)
GDL Handbook (Andrew Watson)