Naar de hoofdinhoud

Objecten maken met GDL programmeren

GDL is de programmeertaal van Archicad objecten.

Meer dan een week geleden bijgewerkt

De taal waarmee objecten in ARCHICAD worden beschreven is GDL (Geometric Description Language). Aan de hand van onderstaande bronnen is dit zelf aan te leren. Ondersteuning bij het maken van objecten met behulp van GDL is alleen als maatwerk beschikbaar. Neem hiervoor contact op met [email protected]

Ook zonder kennis van GDL programmeren is het mogelijk om eigen objecten te maken.


Gemodernizeerde GDL Editor

De vernieuwde scripting interface voor de GDL Editor vanaf Archicad 27 sluit beter aan bij de overige IDE applicaties voor developers. Er is nu een highlight syntax optie om code beter leesbaar te maken. De auto-completion stelt code snippets voor op basis van wat er geschreven is, hierdoor kan sneller geprogrammeerd worden. Verder kunnen onderdelen code ingeklapt worden en zijn er meerdere muiscursors zodat je meerdere lijnen code snel gelijktijdig kan aanpassen. Find and replace is toegevoegd voor snel een onderdeel op te zoeken en/of te vervangen. Er kan ook door het selecteren van een element op plattegrond of 3D een GDL script gegenereerd worden.

Video's KUBUS

Tech-webinar Zelf Objecten Maken (60 min).

Ondersteuning GRAPHISOFT


Video's door andere partijen


Online naslag

  • Alle commando's in GDL snel doorzoekbaar: SelfGDL

  • Website met objecten en scripts OpenGDL

  • Interessante video over GDL Programmeren BarkingDogBIM


Boeken



Was dit een antwoord op uw vraag?