In Archicad is het mogelijk om eigen objecten te maken, zoals ramen, deuren en objecten. Maar in plaats van zelf maken is het ook mogelijk om objecten te downloaden van het BIM Components Portal. Dit kan zowel direct vanuit het object-gereedschap als via de aparte BIM Component website van GRAPHISOFT. Objecten die niet helemaal naar wens zijn kunnen naar Morphs getransformeerd worden en met behulp van de Morph Tool aangepast worden.
Onderdelen downloaden van het BIM Components Portal
Volg de stappen hieronder om objecten van de BIM Components Portal te downloaden en direct toe te voegen aan de eigen bibliotheek:
Zoek in de zoekbalk naar objecten in het BIM Components Portal
Het beste resultaat wordt verkregen met Engelse zoektermen.Gebruik het 'download en embed' knopje om het object automatisch in de projectbibliotheek te laden
Zorg ervoor dat er gezocht wordt in de BIM Components Portal. Rechts naast het zoekvenster staat de knop instellingen. Klik hier op 'BIM Components Portal’. Objecten uit de BIM components Portal zijn te herkennen aan het wereldbol-icoon op de Preview.
Aanpassen van gedownloade objecten
Wanneer het object niet helemaal naar wens is kan dit op twee manieren aangepast worden:
3D: wanneer het 3D model net niet helemaal naar wens is of de parametrische instellingen niet voldoende mogelijkheden geven, kan het object omgezet worden naar een Morph:
Selecteer het element
Klik op rechtermuisknop
Kies Convert Selection to Morph
Maak de aanpassingen in Geometrie en pas indien gewenst de surfaces aan (raadpleeg de artikelen over morph tool voor meer informatie)
Selecteer alle onderdelen en sla de morph opnieuw op als een object in de embedded library (File > Libraries and objects > save selection as.. > object)
Een Morph is volledig naar wens bewerkbaar, de consequentie is echter dat het object zijn parametrische instellingen verliest.
2D: toevoegen of aanpassen van het 2D symbool:
Open het object File > Libraries and objects > open object
Verwijder de informatie die onder het tabblad ‘2D Script’ staat
Voeg een eigen 2D symbool toe in het venster "2D symbol"