Naar de hoofdinhoud

2D Object Sjabloon

Maak eigen 2D Symbolen aan

Deze week bijgewerkt


Het object 2D Object Sjabloon is bedoeld om voor de bureaubibliotheek eigen objecten met een keuzelijst aan te maken. Het is een template voor eigen (detail-) objecten bijvoorbeeld voor verschillende kozijnprofieltypes, verschillende types ventilatieroosters enzovoort.


Plaatsen van een zelfgemaakt Sjabloon Object

  1. Open het Object gereedschap en navigeer naar de Embedded Library of naar je eigen bibliotheek waar het sjabloon is opgeslagen.

  2. Kies het gewenste symbool en plaats het in je tekening.

  3. Om de omschrijving van het object weer te geven:

    1. Selecteer het Object Label.

    2. Kies de optie ‘Tekst van 2D Object Sjabloon’.

    3. Koppel dit label aan het object.

Maken van eigen Sjabloon object

  1. Plaats met het object gereedschap het object 2D Object Sjabloon uit de map 01 Algemeen > 2D-3D Overig

  2. Selecteer het object en ga naar File > Libraries and Objects > Open Object
    De bron van het object wordt nu geopend.

  3. Sla het object nu meteen op onder een nieuwe eigen naam. Doe dit via File > Save As

  4. Kies als locatie de Embedded Library of een eigen Project of Bureau Bibliotheek.

  5. Klik op de knop 2D Symbol(!)

  6. In dit venster 2D Symbol kunnen met 2D tekengereedschappen of knippen/plakken eigen symbolen worden getekend. Het 2D Symbol heeft zijn eigen vereenvoudigd Layer-structuur. Regel de zichtbare lagen via Document > Layers > Layers 2D Symbol


    Klik op het oogje om lagen te sluiten. Begin met alleen Layer 1 zichtbaar te houden, om later de andere lagen voor andere symbolen te gebruiken.

  7. In het 2D Symbol, verwijder de tekst Layer 1 en teken hiervoor in de plaats het eigen symbool dat op laag 1 moet komen. Teken direct in de juiste laag of pas deze naderhand aan. Een laag aanpassen van meerdere type elementen kan met Edit > Edit Selection Set.
    Plaats bij voorkeur géén tekst in het symbool. Gebruik daarvoor de omschrijving in stap 8 of deze alternatieve methode.

  8. Klik nu op het hoofdtabblad en kies het Master Script. Vervang de tekst "Type 1" door de tekst die in de keuzelijst moet verschijnen. Zorg voor gelijke aanhalingstekens voor en achter de tekst, zodat deze in groene letters blijft.

  9. Optioneel: Vervang de tekst "Omschrijving van type 1" door een eigen omschrijving, code of verduidelijking. Deze tekst kan later met het Object Label KM worden getoond.

  10. Herhaal nu stap 5 tot en met 8 voor andere symbolen.

  11. Optioneel: Geef het object een duidelijk Preview in het object gereedschap

  12. Sla het object op via File > Save of sluit het hoofdtabblad van het object

Kies je om reeds getekende elementen te kopiëren en plakken in het 2D Symbool, let dan goed op de laag die voor dat element is gebruikt:

Was dit een antwoord op uw vraag?