Regel(set)s, Classificaties en Information Takeoffs (ITO’S) vormen samen de bronnen (resources) van Solibri. Standaard worden deze op een werkstation opgeslagen. Om binnen een bedrijf voor iedereen dezelfde resources te kunnen gebruiken, worden ze daar meestal op de server opgeslagen, eventueel per project in de betreffende projectmappen. Om deze versnippering van resources te voorkomen heeft Solibri een oplossing: Extensies in het Solibri Solution Center.
In dit artikel volgt een uitleg en stappenplan over het toevoegen van bedrijfsresources als Company Extension in het Solibri Solution Center.
Wat is een Company Extension?
Een Company Extension is een vooraf gedefinieerde combinatie binnen Solibri van verschillende:
Rollen
Regelssets
Classificaties
Layout Sets
Information Takeoff Definitions (ITO’s)
Information Takeoff Templates
Summary Report Templates
Coordination Report Templates
Een combinatie van deze selectie (Company Extension) wordt gekoppeld aan de gebruikers (users) van Solibri via het Solibri Solution Center.
Aanschaffen van de Company Extension functionaliteit
Deze functionaliteit is onderdeel van Solibri Enterprise en kan los aangekocht worden bij Solibri Office. Stuur voor meer informatie een mail naar [email protected].
Indien Solibri Enterpise of de Company Extension functionaliteit is aangekocht, dan is in de Admin View in het Solibri Solution Center een extra tab Company Extension voor de beheerder beschikbaar.
Bestanden in het Solibri Solution Center
Om de resources aan het Solibri Solution Center toe te voegen moeten deze eerst geschikt gemaakt worden. Dit gebeurt in de Ruleset Manager. Hiervoor is een speciale lay-out toegevoegd aan de Ruleset Manager: de ‘Extension Manager’. Van hieruit wordt het *.JAR bestand geëxporteerd, dat voor het maken van een extensie benodigd is.
Het maken van een Company Extension
In dit hoofdstuk volgt een stappenplan hoe een bedrijfseigen extensie (Company Extension) aangemaakt wordt.
Voorbereiding
Zorg ervoor dat op de gebruikte computer een set van Regelsets, Classificaties, Rapportage templates, Layout Sets en ITO’s als aparte bestanden opgeslagen is. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de door KUBUS aangereikte mappenstructuur.
Het is aanbevolen om rollen gedefinieerd te hebben waarin de Regel Sets, Layout Sets, ITO’s en Classificaties met elkaar verbonden zijn.
STAP 1 - Opstellen van een pakket (ervaren gebruiker)
Open vanuit de Ruleset Manager de layout ‘Extension Manager’ (1)
Klik op de button ‘Opens a dialog to create account extension’ (2)
Bewaar de eigen Company Extensions als een apart bestand (*.SRE extensie) (3)
Sluit en heropen het bestand
STAP 2 - Het toevoegen van de resources (ervaren gebruiker)
De SuperUser kan in de Extension Manager alle benodigde resources toevoegen aan de Extensie. Alle toegevoegde Regelsets, Classificaties, Rapportage templates, Layout Sets en ITO’s worden opgenomen in de lijst van de extensies.
Het is aan te raden om de extensie goed te benoemen en te omschrijven (4). De resources kunnen door middel van de ‘+’ button aan de selectie toegevoegd worden (5).
In het hierop volgende Pop-up venster kan een resource van verschillende locaties ingeladen worden (6). De ‘x’ button verwijdert de resource uit de selectie.
Resources: dit kan uit een bestaande extensie toegevoegd worden
Files: op de computer of server opgeslagen resource
Recent: uit het project gebruikte resources
Klik op ‘Open’ om de resource aan de selectie binnen de Extension Manager toe te voegen.
Als er een rol toegevoegd is worden alle verbonden resources automatisch aangevuld.
Bewaar ook de tussenstappen door deze extensies als ‘werkbestand’ (*.SRE) op te slaan (3) .
Als er bepaalde resources ontbreken (bijvoorbeeld een verplichte classificatie voor een regelset) dan verschijnt een waarschuwingsvenster met informatie over de ontbrekende onderdelen.
STAP 3 - Export Extension (ervaren gebruiker)
De Company Extension wordt geëxporteerd om deze beschikbaar te stellen in het Solibri Solution Center. Gebruik hiervoor de button ‘Export SRE as a JAR’ (7). Hiermee wordt het benodigde *.JAR bestand gecreëerd.
STAP 4 - Upload de Extension naar het Solibri Solution Center (beheerder)
De beheerder van het Solibri Solution Center kan nu dit bestand aan het Solibri Solution Center toevoegen.
Ga naar het Solibri Solution Center en log in
Ga naar ‘Admin View’ > ‘Company Extensions’ (8)
Klik op ‘Add Company Extensions’ (9) Het ‘Add New Extension’ venster wordt geopend
Klik op Choose File (10) en zoek het *.JAR bestand
Het gaat om het eerder geëxporteerd *.JAR bestand en niet om het opgeslagen *.SRE bestand.
Voeg een korte beschrijving toe (11)
Voeg een visuele herkenning (een kleine afbeelding of bedrijfslogo) aan de extensie toe (12)
Maak gebruik van versiebeheer (volgnummer) voor een duidelijke communicatie met alle partijen (13)
STAP 5 - Toewijzing van de Company Extension aan de gebruikers (beheerder)
Een e-mail bevestigt de gemaakte extensie aan de beheerder. De beheerder kan nu de Extension(s) toewijzen aan de gebruikers.
Ga naar het Solibri Solution Center > License Assignment (14)
Vink ‘Extensions’ aan en zoek de Extension die toegewezen moet worden (15)
Klik op ‘Refresh’ (16)
Vink de personen aan die de extension moeten kunnen gebruiken. Gebruik ‘Assign All’ als de extension voor iedereen beschikbaar moet zijn
Klik op ‘Assign’, kies in de lijst de Extension, druk op Refresh en wijs deze Extension toe aan de gebruikers (17)
STAP 6 - Het gebruik van de Extension van het bedrijf (gebruiker)
De Extensies worden nu binnen Solibri aan de gebruikers aangeboden.
Open Solibri
Ga naar File > Solution Center (18). De extension staat hier beschikbaar
Klik op Install (19)
De extension wordt nu geïnstalleerd en kan in gebruik worden genomen
STAP 7 - Het gebruik van de Resources van de Company Extension (gebruiker)
Bij het toevoegen van een Rol, Regelset, ITO etc. verschijnt de mogelijkheid om de Resources uit de extensie aan het project toe te voegen. Gebruik hiervoor de tab ‘Resources’ in de pop-up schermen (20).
Wijzigen van een Company Extension (beheerder)
Een bestaande Company Extension kan geüpdate worden door middel van een nieuw *.JAR file aan de bestaande Extension toe te wijzen.
Volg Stap 1 en 2 zoals eerder in dit artikel omschreven
Ga naar ‘Admin View’ > ‘Company Extensions’ (1)
Klik op ‘Edit’ bij de te wijzigen Extensie (2). Het ‘Extension’ venster wordt geopend.
Wijs conform Stap 3 de nieuwste *.JAR file toe (3)
Bekijk of de omschrijving nog van toepassing is, voeg zo nodig een omschrijving van de wijziging toe (4)
Voeg een nieuwe Versienummer toe (5)
Klik op ‘Apply Changes’ (6)
Verwijderen van de Company Extension (beheerder)
Een beheerder van het Solibri Solution Center kan de extension uit het Solibri Solution Center verwijderen.
Ga naar het Solibri Solution Centre en log in
Ga naar ‘Admin View’ > ‘Company Extensions’ (1)
Klik op ‘Edit’ bij de te verwijderen Extensie (2). Het ‘Extension’ venster wordt geopend.
