Naar de hoofdinhoud

Archief - Werken met Solibri en BIMcollab ZOOM in één project

Meer dan een week geleden bijgewerkt

Dit artikel bevat een werkproces waarin zowel Solibri als BIMcollab ZOOM gebruikt worden binnen hetzelfde team. Voor het beheren en synchroniseren van IFC modellen binnen een team wordt vaak een gedeelde (netwerk)map gebruikt of een toepassing voor het delen van bestanden zoals Dropbox of OneDrive. Zelfs wanneer sommige teamleden Solibri nodig hebben en anderen voldoende hebben aan de functionaliteiten in BIMcollab ZOOM kan er met één gedeelde bestandslocatie gewerkt worden. In dit artikel wordt Dropbox gebruikt, maar uiteraard kan eenzelfde werkwijze gebruikt worden met andere toepassingen voor het delen van bestanden.

1. Verzamel de IFC bestanden in een projectmap

Maak een mappenstructuur in de gedeelde map of in Dropbox om alle IFC bestanden van het project te bewaren. Met zowel ZOOM als Solibri kunnen deze opgeslagen IFC bestanden geopend worden. Echter verschilt het per applicatie hoe teamleden hun samengesteld model up-to-date kunnen houden.

2. Maak een project op BIMcollab Cloud

Maak een project aan op BIMcollab Cloud om alle communicatie over het project op één locatie te verzamelen. Je kan zowel vanuit Solibri als vanuit BIMcollab ZOOM verbinding maken met dit project, en issues kunnen eenvoudig worden uitgewisseld tussen beide applicaties, en andere BIM tools die gebruikt worden binnen het projectteam.

3. Samengesteld model in Solibri

Maak een samengesteld model in Solibri Office of Site door de IFC bestanden in de gedeelde map te openen. Sla vervolgens het Solibri project op in de gedeelde projectmap als SMC bestand.

Nu kan het SMC bestand gebruikt worden om modellen te controleren en issues aan te maken. Ga naar artikel Issues uitwisselen met een BCF server voor een uitgebreide toelichting.

Open het Update Model venster om de IFC modellen in het Solibri project (automatisch) te updaten. Details over de update mogelijkheden staan in het artikel Modellen updaten.

4. Samengesteld model in BIMcollab ZOOM

Binnen BIMcollab ZOOM zijn er twee mogelijkheden om te werken met bestanden uit een gedeelde map. De aanbevolen aanpak is op basis van mappen. Deze aanpak biedt meer mogelijkheden voor automatisch updaten en kan gemakkelijk gedeeld worden met de rest van het team via BIMcollab Cloud samen met issues, Smart views en Clash rules. Hierdoor heeft iedereen in het project toegang tot de meest up-to-date informatie.

De andere mogelijkheid is een aanpak op basis van bestanden. Deze aanpak is handig wanneer BIMcollab Cloud niet gebruikt wordt, maar heeft beperkingen wat betreft het automatisch updaten.

Bekijk de Quick Start Guide BIMcollab ZOOM voor een overzicht van de standaard functies.

A. Projectaanpak op basis van mappen (aanbevolen)

In BIMcollab ZOOM kan een link naar een project map worden ingesteld voor een BIMcollab project. Na het maken van een verbinding met dit project in BIMcollab ZOOM, worden alle IFC en point cloud bestanden in de gedeelde map getoond in de model tree. Deze werkwijze verzekert dat iedereen die werkt met het project in BIMcollab ZOOM toegang heeft tot de meest recente bestanden.

Aanvullende details over dit werkproces in het BIMcollab helpcenter: Advised project setup in BIMcollab ZOOM

B. Pojectaanpak op basis van bestanden

Maak een samengesteld model in BIMcollab ZOOM en voeg de gedeelde IFC bestanden toe aan het ZOOM project.

Aanvullende details over dit werkproces in het BIMcollab helpcenter: Offline project setup BIMcollab ZOOM

Was dit een antwoord op uw vraag?