Een 2D.dwg situatie omzetten naar 3D bewerkbare modelelementen

Een 2D.dwg situatie omzetten naar 3D bewerkbare modelelementen

Voor deze methodiek gebruiken we een 2D .dwg bestand als basis voor het modelleren van een 3D situatie tekening of terrein. Indien alleen een 3D onderlegger volstaat dan kan de .dwg tekening als object worden ingeladen en zichtbaar worden gemaakt in het 3D venster. Als de .dwg situatie dient als uitgangspunt om een gedetailleerd 3D omgevingsmodel te maken dan wordt het reeds aangemaakt object omgezet  naar een Morph voor verdere bewerking. 

Inladen van de 2D .dwg tekening

De 2D .dwg tekening kan direct worden ingeladen als een object in het actieve plattegrondvenster van Archicad. 
  1. Ga naar File > Interoperabillity > Merge > Merge from file..
  2. Browse naar het .dwg bestand en kies 'open'
  3. Kies voor "Merge content of modelspace into current view"
  4. Zorg dat optie "Import Model Space content as GDL object" staat aangevinkt en klik 'merge'



  5. Klik met de potloodcursor om het object te plaatsen
  6. Het object wordt opgeslagen in de Embedded Library
  7. Plaats het object met de object Tool (in een plattegrondtekening of in 3D)
  8. Selecteer het object en open het 3D venster met F5

     

Object omzetten naar Morph en bewerken

Om het object als onderlegger te gebruiken om de omgeving verder uit te modelleren kan deze worden omgezet naar een Morph. Klik met de rechtermuisknop op het object en kies voor "convert selection to Morph(s)"


Afhankelijk van de kwaliteit van de originele .dwg tekening kan het commando in menu Design > Morph Extras > Cover with faces worden gebruikt om de morph lijnen direct te vullen met vlakken. De morph vlakken kunnen daarna met de Push-Pull methode opgetrokken worden naar de gewenste hoogte. Om de morph vlakken in plattegrond weer te geven dient de 'Cover Fill' aangezet worden in de instellingen van de morphs.



Als het commando "cover with faces" niet het gewenste resultaat geeft (of maar gedeeltelijk) dan kunnen in de plattegrond met de "Toverstaf" functie ook snel morph vlakken worden ingetekend.





Lees ook: 

  1. Omgeving modelleren


    • Related Articles

    • Hoogtelijnen vanuit een terrein genereren

      In dit artikel worden twee methoden omschreven voor het genereren van hoogtelijnen van een terrein. Op basis van 2D lijnwerk is het met Archicad eenvoudig om een geaccidenteerd terrein te modelleren. De gegeven hoogtelijnen worden met behulp van de ...
    • Archief - Een bestaande template omzetten naar een volgende Archicad versie

      Een bestaande template omzetten van Archicad naar 25 In dit artikel wordt beschreven hoe een Archicad template uit een oudere versie omgezet kan worden naar Archicad 25. Voor het omzetten van een template uit Archicad 23 of 24 zie de ...
    • Modelleren van een terrein

      Terreinen kunnen met de Slab Tool (platen/vloeren), Mesh Tool (terreinen) of Morph Tool gemodelleerd worden. De keuze is afhankelijk van de verdere toepassing en of het om een vlak terrein gaat of een geaccidenteerd terrein met hoogteverschillen. Het ...
    • (Bureau-) template omzetten naar een volgende versie

      In dit artikel wordt beschreven hoe een Archicad 26 template omgezet kan worden naar Archicad 27. De cursusmodule - Bureaustandaard maken geeft veel informatie over de werkwijze waarop een template gemaakt wordt. Deze gratis cursus is voor degene ...
    • Een 3D object maken

      Een object wordt in Archicad gemaakt met behulp van standaard gereedschappen en vervolgens opgeslagen als één element. Objecten zijn om meerdere redenen erg geschikt om te gebruiken. Uiteraard is het makkelijk als een bepaald onderdeel herhaald moet ...