Twinmotion - Archicad model openen in Twinmotion

Twinmotion - Archicad model openen in Twinmotion

Dit artikel geeft de verschillende mogelijkheden weer om modellen gemaakt in Archicad te linken of openen in Twinmotion. Zo kan gebruik gemaakt worden van de DataSmith Exporter om met een direct link te werken of kan er gebruik gemaakt worden van FBX modellen die opgeslagen kunnen worden vanuit het 3D model om vervolgens geopend te worden in Twinmotion.

Werken met de Datasmith Exporter.

De voordelen van het werken met de Datasmith Exporter zijn:
  1. Eenvoudige updates in het Archicad model kunnen direct gesynchroniseerd worden met Twinmotion.
  2. Na wijziging in archicad en synchronisatie zal enkel de gewijzigde geometrie aangepast worden. Al reeds aangepaste elementen in Twinmotion blijven behouden.
  3. Mogelijkheid om gesynchroniseerde elementen aangepast in Twinmotion zelf terug te zetten naar hun default afmetingen. 
  4. Mogelijkheid om reeds aangepaste surfaces handmatig terug te draaien.
  5. Mogelijkheid om al reeds verwijderde elementen opnieuw te importeren

Het gebruik van de Datasmith exporter wordt hier uitgebreid beschreven:


Werkt de Datasmith Direct Link koppeling tussen Archicad en Twinmotion niet goed? Controleer dan ook of Archicad en Twinmotion niet geblokkeerd worden door de Firewall


Werken met FBX bestanden

De voordelen van het werken met FBX bestanden:
  1. Flexibel werken met Archicad en Twinmotion
  2. Verschillende 3D modellen in één Twinmotion bestand
  3. Een basisbestand opgewerkt met bomen, personen, voertuigen, ... om vervolgens het archicad project in te plaatsen
  4. Mogelijkheid om eerder geplaatste FBX bestanden te updaten zoals met de direct link 


Maken van een FBX bestand vanaf Archicad 27

Maken van een FBX bestand in Archicad 26 en ouder

  1. Open de 3D view van het project
  2. Schakel lagen aan/uit op basis van wat er in de FBX bestand moet worden opgeslagen
  3. Bestand > Save as > Twinmotion2020 bestanden
  4. Vul de export options in (deze gelijken op de 'Direct Link settings')
Het project kan opgesplitst worden in meerdere FBX bestanden om te voorkomen dat we na updaten van het model het risico lopen dat al onze aangepaste texturen in Twinmotion verdwijnen.

Export options

Tijdens het opslaan van een FBX bestand is het verplicht om enkele export options in te vullen:
  1. Merge
    De optie merge geeft de keuze om het 3D model te exporteren op basis van materialen of om de opbouw van het model over te nemen zoals deze in Archicad is opgebouwd.
    1. By material
      Het model zal alle elementen met dezelfde karakteristieken (materialen) samenvoegen tot één geheel. Deze optie zal ervoor zorgen dat bij het aanpassen van surfaces in Twinmotion alle elementen met hetzelfde materiaal in één keer zullen overschreven worden. Dit is te herkennen in het Scene graph menu in Twinmotion waar de verschillende materialen gebruikt in het model opgelijst staan.
    1. No merge
      Het model zal de opbouw behouden zoals deze opgebouwd is in Archicad. Deze optie maakt het mogelijk om element per element in Twinmotion te bewerken. Dit is te herkennen in het Scene graph menu in Twinmotion waar de verschillende elementen gebruikt in het model opgelijst staan.
  2. Export
    Geeft de mogelijkheid om alles dat zichtbaar is te exporteren of enkel dat wat geselecteerd is.
  3. Textures 
    Deze optie maakt het mogelijk om de gebruikte texturen in Archicad mee te nemen in de FBX bestand, in een aparte map te exporteren of om het model zonder texturen te exporteren.
  4. Include linked bestanden 
    Link externe bestanden en modules aan de FBX bestand
  5. Exclude object smaller than 
    Sluit kleine objecten uit om een betere performance te garanderen.
Het is niet altijd gewenst dat smalle/ kleine objecten niet meegenomen worden naar Twinmotion
  1. Optimize geometry
    Optimalisatie door het gebruik van simpele 3D data.
Kan ervoor zorgen dat er ongewenste vlakken ontstaan in bijvoorbeeld gebogen terreinaanleg
  1. Defaults
    Maakt het mogelijk om de aangepaste instellingen op te slaan als default of om terug te keren naar de fabrieksinstellingen.

Openen in Twinmotion

  1. Start Twinmotion (nieuw of bestaand project)
  2. Import bestanden
  3. Open de FBX bestand
  4. Pas indien nodig de import options aan
  5. Klik op 'OK'

Import Options

  1. Collapse
    De werking van deze functie is afhankelijk van de instellingen gekozen in de 'Export options' tijdens het maken van de FBX bestand in Archicad. Het meeste effect zal verkregen worden als er gekozen is voor 'no merge' tijdens het maken van de FBX bestand.
    1. Collapse by material
      Deze optie zal ervoor zorgen dat opnieuw alle elementen met de zelfde karakteristieken (materialen) samen gevoegd worden tot één. Als deze optie al reeds gekozen werd bij het maken van de FBX zal hier dus niets veranderen.
    2. Keep hierarchy 
      Door het selecteren van 'Keep hierarchy' zal de FBX bestand de opbouw overnemen zoals gekozen in de 'export options' in Archicad. Is hier gekozen voor 'no merge zullen alle elementen aanpasbaar blijven. Was er al gekozen voor "merge by material" zullen opnieuw alle elementen met dezelfde eigenschappen gelijk aangepast worden.
    3. Collapse all 
      Zal ervoor zorgen onafhankelijk van de 'Export options' in Archicad de het volledige model als één object bekeken zal worden. Wijzigingen kunnen wel nog per materiaal doorgevoerd worden.
  2. Fix UVs/Texture
    Zal kleine correcties maken aan texturen om een meer realistische belichting van het materiaal te verkrijgen.
  3. Up axis
    Moet het model geroteerd geïmporteerd worden of niet. Welke as-lijn wijst naar boven.
  4. Unit conversion
    Zal wanneer deze is aangevinkt automatisch de gebruikte maateenheid overnemen.

Geplaatste FBX bestanden updaten

  1. Vervang/overschrijf de bestaande FBX bestand met het aangepaste model zoals hierboven beschreven
  2. Ga in Twinmotion naar het import menu
  3. Ga met de cursor boven de te updaten FBX bestand staan
    Het update symbool wordt zichtbaar
  4. Klik op het update symbool
Het model wordt aangepast naar de nieuwe versie. Om terug te gaan naar het oude model zal dat opnieuw via Archicad moeten worden opgeslagen/ overschreven en geüpdatet in Twinmotion.  Herhaal dit bij de verschillende FBX bestanden die in het project ge-update moeten worden.
Voor het melden van problemen of vragen kan via de Epic Games Launcher ook gebruik gemaakt worden van de Twinmotion Community. Open de Epic Games Launcher > klik op de Twinmotion tab > Scroll naar beneden tot "MEET THE COMMUNITY" en open deze link: Twinmotion Community Hier worden crashes gemeld of vragen gesteld met betrekking tot de werking van Twinmotion.


    • Related Articles

    • Twinmotion - Datasmith Exporter

      Dit artikel geeft de stappen om met behulp van de nieuwe Direct Link-workflow een Datasmith Direct Link op te zetten tussen Archicad en Twinmotion of Unreal Engine. Deze link maakt het mogelijk om eenvoudige updates aan het Archicad model makkelijk ...
    • Rhino model inladen in Archicad

      Via twee verschillende methoden kunnen Rhino bestanden ingeladen worden in Archicad. Onderstaande links naar de website van Graphisoft lichten beide methoden toe. Het 3dm bestand converteren naar een GDL Object Converting 3DM (Rhino) Files into GDL ...
    • Twinmotion - samenwerken

      In dit artikel wordt beschreven hoe een Twinmotion bestand gedeeld kan worden zonder verlies van informatie en hoe een eigen user library bureaubreed gedeeld kan worden. Delen van de User Library Folder In Twinmotion is er de mogelijkheid om een ...
    • Twinmotion - installatie en licentie

      Voor het gebruik van Twinmotion moet een licentie worden aangeschaft bij https://www.twinmotion.com/license. Twinmotion 'Education Edition' en 'Community Edition' zijn gratis beschikbaar voor studenten respectievelijk voor niet-commercieel gebruik en ...
    • Twinmotion - support

      KUBUS heeft een korte uitleg over de installatie en licentie van Twinmotion, verdere ondersteuning loopt via de leverancier van Twinmotion. De support voor het gebruik van Twinmotion gaat via de Twinmotion Community die via de Epic Games Launcher ...