Een 3D model kan worden opgewerkt met zogenaamde Bitmap objecten. Deze objecten maken gebruik van afbeeldingen in plaats van daadwerkelijke 3D geometrie. Voordeel hiervan is dat het model minder zwaar wordt bij veelvuldig plaatsen en dat er gebruik gemaakt kan worden met meer gedetailleerdere objecten voor bijvoorbeeld bomen met een korte rendertijd.
Gebruiken van Bitmap-objecten
Plaatsen
Open het object-gereedschap en gebruik het trefwoord 'Bitmap' om een object te kiezen:
Zoals Bitmap mensen, Bitmap auto, Bitmap kamerplant, Schilderij of 2D en 3D afbeelding KMKies in het object standaardafbeelding uit de bibliotheek of maak gebruik van eigen afbeeldingen met alpha-kanaal:
Kies in het object voor 'Eigen afbeelding'
Zoek de afbeelding op in de bibliotheek
Plaats het object
Kader Bitmap-object in 3D-venster verbergen
Na plaatsing van het Bitmap object zijn deze in het 3D venster zichtbaar met een rechthoekig kader rondom het object. Na het renderen van de afbeelding, middels Document > creative imaging > Photorender Projection zal dit kader automatisch verdwijnen. Omdat het vaak wenselijk is om direct vanuit het 3D venster visualisaties te maken zijn er verschillende methoden om het kader 'uit te zetten'.
Zet de contouren in het 3D venster uit in het menu View > 3D view options > 3D styles ...
Dit is van toepassing om alle omtreklijnen in het 3D Venster.Gebruik de Graphic Override functie in Archicad om alleen (!) de contouren van de Bitmap objecten uit te zetten. De Graphic Override Rule kan als volgt worden ingesteld, waarbij in de criteria de objecten worden gefilterd op basis van de 'Library Part Name'. Vink bij de Override Style de optie voor Hide Contours aan.
Standpunt Bitmap-object afstemmen op camera-standpunt
Bij het renderen richten de bitmap-objecten (met uitzondering van een bitmap-auto) richten zich automatisch naar de camera. Om in het 3D venster de objecten op de camera te richten kan gebruik gemaakt worden van het commando uit het menu View > Refresh > Rebuild. Dit moet herhaald worden na het wijzigen van het camera standpunt.
Eigen afbeeldingen maken en aan het project toevoegen
Om goed gebruik te kunnen maken van eigen afbeeldingen, zoals cut-outs van mensen, om een model op te werken zijn afbeeldingen met alpha-kanaal nodig die en moeten ze aan de bibliotheek worden toegevoegd.
Knip de contour rondom de afbeelding weg met foto-bewerkingsoftware:
Sla het op als een afbeelding met alpha-kanaal, zoals PNG, TGA of TIFF
Voeg het object toe aan de bibliotheek:
Open de Library Manager (File > Libraries and Objects > Library Manager)
Voeg de afbeelding toe aan de Embedded Library
Zijn de afbeeldingen meer algemeen en bedoeld voor gebruik in meerdere projecten, sla het dan op in de bureaubibliotheek. Zie voor meer uitleg Bibliotheken en Archicad.
(Bitmap) afbeeldingen in aanzichten gebruiken
Hiervoor bestaan twee mogelijkheden:
Vanaf Archicad 26 kan met de KeyMember bibliotheek gebruik gemaakt worden van 'Label Bitmaps xx KM'
Met dit label kan de gebruikte afbeelding getoond worden in gevelaanzichten en doorsneden. Deze volgt ook de wijzigingen hierin. Zie voor uitleg: 3D Afbeeldingen (Bitmap) in aanzichten tonen.
Gebruik de Figure Tool om eigen Bitmap-afbeeldingen in (gevel) aanzichten te gebruiken: