Naar de hoofdinhoud

Maken van een FBX-bestand

De FBX integratie zorgt ervoor dat Archicad met veel externe render- en VR-programma's bestanden kan uitwisselen.

Deze week bijgewerkt

Vanaf Archicad 27 is het standaard mogelijk FBX-bestanden importeren en exporteren. De FBX integratie zorgt ervoor dat Archicad met veel externe render- en VR-programma's bestanden kan uitwisselen.

Bij het opslaan of exporteren wordt de Archicad geometrie geconverteerd naar een FBX-mesh met de optie om Surfaces en texturen te behouden. Bij het importeren maakt Archicad een GDL Object van de FBX-mesh.

Voor Twinmotion is er de Datasmith exporter


Opslaan

  1. Maak een 3D View van het project
    Gebruik/maak een Lagencombinatie met de elementen die in het FBX-bestand moeten worden opgeslagen.

  2. Ga naar het menu File > Save as...

  3. Kies bij het formaat 'FBX File'
    Pas eventueel nog naam en/of locatie van het bestand aan.

  4. Klik op 'Bewaar' of 'Save'

  5. Selecteer de gewenste exportopties

  6. Klik op 'OK'

Export options

Tijdens het opslaan van een FBX-bestand kan gekozen worden uit verschillende exportopties. Stem dit af op het renderprogramma en/of degene die de rendering gaat maken. Hieronder volgt een toelichting op de keuzemogelijkheden.

  1. Create FBX meshes by:
    Hiermee wordt ingesteld waarvan Archicad een FBX-mesh van gaat maken. Dit kan per:

    • Surface

    • Layer - laag

    • Element type

    • Element

    • Gehele model
      Het gehele model wordt dan als één FBX-mesh opgeslagen.

  2. Surface settings to export
    Hiermee wordt bepaald welke eigenschappen van de Surfaces worden opgeslagen.
    Voor maximale compatibiliteit met andere softwarepakketten is de keuze om alleen de kleur- en transparantie waarden ('Export colors and transparancy only') de beste keuze. Je kunt er ook voor kiezen om alle surface gerelateerde parameters te exporteren ('Export all surface settings'). Test dan wel of dit compatible is met de software waar de export voor bedoeld is.

  3. Texture handling
    Met het aanvinken hiervan worden de gebruikte texturen in Archicad meegenomen in het FBX bestand.


Openen

Bij het importeren wordt het FBX-model opgeslagen als een GDL-object in de Embedded Library.

  • File > Open > Open...

  • File > Interoperability > Merge... > Merge from File...

  • File > Libraries and Objects > Import FBX as GDL Object...

  • Drag-and-drop

Import Options

Het FBX Open Options dialoogvenster opent, waar je kunt beslissen hoe je omgaat met texturen: vink het vakje aan als je texturen wilt importeren en opslaan in de Embedded Library van het Archicad project.

FBX-modellen ingeladen als GDL Object kunnen soms geroteerd in het model terecht komen. Objecten kun je niet vrij roteren in 3d. Dit kan wel als het eerst wordt omgezet naar Morphs en weer als object wordt opgeslagen.

  1. Selecteer het geïmporteerde object

  2. Ga naar het menu Design > Morph Extras > Convert Selection to Morph(s) of gebruik de rechtermuisknop menu

  3. Na het activeren van het rotatiecommando (Bewerken> Verplaatsen> Roteren of gebruik de standaard sneltoets Ctrl+E) verschijnt de gradenboog die vraagt naar het rotatiemiddelpunt. Klik en houdt ingedrukt om de rotatie-as te definiëren en roteer handmatig of met een specifieke hoek.

  4. Selecteer alle onderdelen

  5. Sla het als nieuw object op via File > Libraries and Objects > Save Selection as... > Object

Kijk voor het omzetten van objecten ook naar het artikel Objecten maken en Library Part Maker

Was dit een antwoord op uw vraag?