Het Bug Report is het medium tussen de gebruiker en GRAPHISOFT, de ontwikkelaar van Archicad. Mocht Archicad crashen, zal het automatisch gegenereerde Bug Report GRAPHISOFT in staat stellen de crash te lokaliseren en hier waar mogelijk een antwoord op te geven in een eventuele update van Archicad.
De Bug Reporter rapporteert naast een foutenlogboek ook ‘GRAPHISOFT gerelateerde informatie’ met betrekking tot het computersysteem.
Deze biedt veelal inzicht in de configuratie van de computer en helpt een advies te geven, ook als het probleem niet door een crash is geïnitieerd.
De Bug Reporter wordt geïnstalleerd in de Archicad folder en zal automatisch starten wanneer Archicad crasht.
Bij het direct doorsturen naar GRAPHISOFT ontvangt de gebruiker geen bericht hierover en gebruikt GRAPHISOFT het voor algemene ontwikkeling van Archicad. Vanaf Archicad 24 kan de gebruiker een e-mailadres toevoegen in de Bug Reporter, zodat GRAPHSIOFT eventueel contact op kan nemen betreffende de bug. Toch is het aan te raden bij een Archicad crash om het Bug ID te noteren en contact op te nemen met de KUBUS Helpdesk.
In dit artikel wordt uitgelegd hoe om te gaan met een Bug Report.
GRAPHISOFT levert de Bug Reporter niet omdat Archicad een bug gevoelige software is, GRAPHISOFT levert de Bug Reporter om open te staan voor calamiteiten in de software. Een crash is frustrerend, echter komt zelden voor. Toch is elke crash een leermoment voor GRAPHISOFT en het Bug Report helpt om de crash te achterhalen en te elimineren.
Activeer de backup mogelijkheden binnen Archicad. Deze zijn te vinden onder Options > Work Environment> Data Safety & Integrity ….
Hier kunnen de voorkeuren met betrekking tot backup en beveiliging worden ingesteld.
Doorwerken na een Bugreport
Zorg er voor dat het Bug Report aanmaken is afgerond (dit gebeurt soms op de achtergrond) voordat Archicad weer opstart wordt. Als Archicad weer wordt opgestart zal met behulp van een
Autosave-bestand verder kunnen worden gewerkt aan het project. Het project bevat alle wijzigingen en toevoegingen, met uitzondering van enkel de allerlaatste stap.
Installeer bij voorkeur de laatste
update, daarin worden meestal bekende problemen opgelost. In deze lijst staat een overzicht van bij ons bekende
bugs in Archicad 27 die nog niet zijn opgelost.
Versturen van een Bugreport
Als Archicad is gecrasht verschijnt het Bug Reporter dialoogvenster., dit verzamelt de crashgegevens en GRAPHISOFT gerelateerde informatie:
- Beschrijf eventueel de stappen die leidde tot de crash (in het Engels)
- Vul eventueel uw e-mailadres in.
GRAPHISOFT neemt sporadisch contact op voor het verzamelen van meer informatie betreffende de crash. Indien je direct ondersteuning wilt, volg dan alle stappen voor het versturen van het Bugreport en neem contact op met de support van Kubus.
- Vink de checkbox voor 'I have read and understand the Privacy Notice,....' aan als het ok voor u is dat GRAPHISOFT gebruikersinformatie en systeemgegevens van uw systeem verzamelt met betrekking tot de crash. Wat er wordt verzameld is te lezen in de Privacy Notice. Daarnaast wordt enkel als dit vinkje aangezet wordt een bug-ID-nummer gegenereerd voor verdere correspondentie.
- Click op 'Send report'
- Een Bug Report zal gegenereerd worden en een Bug ID zal getoond worden:
Noteer het ID nummer voor eventuele correspondentie met de KUBUS Helpdesk.
Bent u vergeten het nummer te noteren, dan zijn ze vaak ook nog terug te vinden op het betreffende
computer
- Klik op 'OK' en het Bug report wordt naar GRAPHISOFT verstuurd
- Optioneel: Stuur het Bug ID nummer, een omschrijving van de stappen die leidden tot de crash en het bestand (*.pla) naar de helpdesk@kubusinfo.nl of helpdesk@kubusinfo.be voor verder onderzoek
Mocht er geen verbinding gemaakt kunnen worden met de Server van GRAPHISOFT dan kan het Bug Report lokaal opgeslagen worden als een .REP file. Dit kan dan verstuurd worden naar helpdesk@kubusinfo.nl of helpdesk@kubusinfo.be. Er zal dan voor gezorgd worden dat het bij GRAPHISOFT terecht komt.
Locatie van verzonden Bugreports
Alle verstuurde logbestanden worden bijgehouden op de computer in dit bestand SubmissionLog.txt. Deze kan gevonden op de volgende wijze:
Windows:
- Open de Windows Verkenner
- Navigeer naar deze map C:\Users\<gebruikersnaam>\GRAPHISOFT
- Daarin staat het bestand SubmissionLog.txt
Apple:
- Open de Finder
- Kies het menu Ga en houdt de Option (Alt) toets ingedrukt
- Kies Bibliotheek
- Navigeer vervolgens naar de map Logs en daarin staat het bestand SubmissionLog.txt
De uiteindelijke locatie is /Users/<gebruikersnaam>/Library/Logs/SubmissionLog.txt waarbij de map Library een verborgen map is.
Bugreport tot en met Archicad 23
De interface van de Bug Reporter in Archicad23 en ouder verschilt van bovenstaande. Als is de werkwijze gelijkaardig:
- Klik op 'Send Now….'
Het Bug Report wordt nu zonder verdere toelichting verzonden naar GRAPHISOFT.
Voor het meesturen van een toelichting van de stappen die leidden tot de crash:
- klik op 'Edit'
- Vul onder 'Problem Description' zo volledig mogelijk ( in het Engels) de laatste acties in direct vóór de crash; wat waren de handelingen in Archicad.
- Klik op 'Next >'
- Klik op 'Send Later…'
- Sla het Bug Report als bestand (*.rep) op.
- Mail het Bug report bestand inclusief het Archicadbestand, als het kan als een archiefbestand(*.pla) naar: Helpdesk@kubusinfo.nl of Helpdesk@kubusinfo.be.
Er zal dan voor gezorgd worden dat het bij GRAPHISOFT terecht komt.
- Er wordt automatisch contact gezocht met GRAPHISOFT om het rapport af te leveren:
- Als er verbinding wordt gemaakt wordt het Bug ID getoond:
Als er geen online verbinding gemaakt kan worden, zal er een melding verschijnen:
Sla het rapport, een .REP file, dan lokaal op en stuur het naar de KUBUS Helpdesk.
Voor meer informatie over het Bug Report zie het artikel
GRAPHISOFT Bug Reporter in het het Helpcenter van GRAPHISOFT.