Er kan gemodelleerd worden in bijna alle vensters, zoals plattegrond, gevel of het 3D-venster.
1. Keuze van het gereedschap
In de gereedschappenbalk of Toolbox aan de linkerkant van het scherm (
bekijk de interface) kan voor een gereedschap worden gekozen in de volgende categorieën :
- Select
Selectiegereedschappen om bestaande elementen aan te kunnen passen
- Design
Hierin diverse 3D-gereedschappen, zoals wanden, vloeren, daken, ramen en deuren
- Windows
Aanmaken van extra vensters, zoals aanzichten, doorsneden en details
- Document
2D annotaties, zoals lijnen, arceringen, maatvoering en tekst
- More
Overige gereedschappen, zoals boog- en hoekmaatvoering en camera's
2. Instellen van het gereedschap
Op vier manieren kan het gereedschap naar wens worden ingesteld:
Info Box
Aan de linkerkant van het scherm is de Info Box zichtbaar. Als een gereedschap is gekozen, worden in de Info Box de belangrijkste gegevens van dat gereedschap getoond. Die kunnen daar direct naar wens worden ingesteld.
Dit kan ook nog tijdens het tekenen / modelleren door er gewoon met de muis naar toe te bewegen en de keuze te maken.
Instellingenvenster
Dubbelklik op het gewenste gereedschap in de gereedschappenbalk, dan wordt het uitgebreide instellingenvenster zichtbaar. Hier worden op een nog duidelijkere manier de instellingen uitgelegd. Voor beginners is het eerste tabblad Geometry and Positioning het belangrijkste.
Favorieten
Een snellere manier is via favorieten. In een project of template kunnen instellingen als favoriet worden opgeslagen met een eigen benaming. De favorieten zijn op verschillende manieren bereikbaar, het snelst via het kleine pijltje naast het gereedschap in de gereedschappenbalk. Als daar op wordt geklikt, vouwt een venster uit met een grafische voorstellingen van de beschikbare favorieten. Dubbelklik op de gewenste favoriet om deze instellingen te activeren.
Pipet / Spuit
Nóg sneller is het gebruik van het Pipet. Met deze methode kunnen instellingen van een reeds geplaatst element worden overgenomen. Dit kan op de volgende twee manieren:
- Toolbar
- ALT-toets in te drukken en op een element in het project te klikken.
Meteen na de klik kan met deze instellingen worden getekend.
3. Kiezen van de vorm
Na het instellen moet in de Info Box (
bekijk de interface) voor een bepaalde geometriemethode worden gekozen. Per gereedschap verschilt dit qua mogelijkheden:
- Vlakvormige elementen (o.a. arceringen, vloeren, daken)
Vrije vorm, rechthoek en een rechthoek onder een hoek
- Lijnvormige elementen (o.a. lijnen, wanden, balken)
Enkele lijn, kettinglijn, rechthoek en een gedraaide rechthoek
- Cirkelvormige elementen (o.a. cirkels, wanden, vliesgevels)
Op basis van middelpunt en straal, drie punten of twee raaklijnen
- Puntvormige elementen (o.a. objecten, kolommen, lampen)
Orthogonaal, gedraaid, oprekbaar en gedraaid oprekbaar
- Associatieve elementen (o.a. maatvoering, relingen, daklichten)
Deze elementen worden gekoppeld aan een ander element en volgen automatisch wijzigen in het moederelement. Zo kan een daklicht de helling van een dak volgen.
Instellen geometriemethode
Wanden bevatten zowel de lijnvormige als de cirkelvormige methode. Om een keuze te maken moet de linkermuisknop ingedrukt gehouden worden op een geometriemethode om de gewenste optie te kiezen:
Er kan altijd tijdens het tekenen gewisseld worden van geometriemethode en/of eigenschappen: lijntype, arcering,
pen. Het tekenen hoeft niet te worden afgebroken! Niet gemaakte keuzes kunnen dus tijdens het tekenen
alsnog gemaakt worden.
Bij de keuze voor kettinglijn of vrije vorm kan ook voor ronde delen worden gekozen door middel van het
Petpalet
. Er is één mogelijkheid voor rechte lijnstukken en vier verschillende manieren om een gebogen lijnstuk te maken.
4. Tekenen en invoeren van de afmetingen
Ga met de cursor naar het model, dan verandert deze in een kruisdraad . Als in het model wordt geklikt, dan wordt dit willekeurige punt het startpunt. Maar ga naar het hoekpunt van een andere element, dan verandert de cursor in een vinkje . Als er nu geklikt wordt, zal het element exact beginnen op dat hoekpunt. De cursor verandert daarna bovendien in een potlood , om aan te geven dat er getekend gaat worden.
Tijdens het tekenen zijn er een 4-tal ondersteunende elementen: