Schedules opmaken

Schedules opmaken

Als een Schedule vanuit de Navigator of de instellingen (Scheme Setitngs...) is geactiveerd wordt de tabel uitgerekend. Naast de tabel staan de algemene mogelijkheden voor de opmaak. Daarnaast kunnen er ook zaken direct in de Schedule aangepast worden. De verschillende keuzes en mogelijkheden worden hieronder toegelicht.

Tabelnaam - Main header

De naam van de tabel wordt bij de eerste keer dat deze wordt gegenereerd gebaseerd op de naam zoals deze in de Schedule Settings is ingesteld. Latere wijzigingen hierin moeten handmatig worden gedaan:
  1. Klik op of in de tekst
  2. Pas de tekst aan
De opmaak van de tekst volgt de instellingen van de 'Header'. Deze is gelijk aan de kolomkoppen.

Liggende of staande tabel

Onder Style kan gekozen worden om de 'Fields' aan de zijkant of aan de bovenkant van de tabel komen

Kolomkoppen - Header

De kolomkoppen of rijkoppen (bij een liggende tabel) nemen standaard de namen van de gekozen 'Fields' over. Deze zijn aan te passen naar voor de gebruiker of klant duidelijke benamingen. Het aanpassen werkt net zo eenvoudig als voor het aanpassen van de tabelnaam:
  1. Klik op of in de tekst
  2. Pas de tekst aan

Gelijke elementen samenvoegen

Als twee of meer elementen precies dezelfde waarden hebben, kunnen deze worden samengevoegd tot één regel. Het aantal (Quantity) verandert dan mee.  Zet hiervoor de optie 'Merge Uniform Items' aan
Of twee elementen gelijk zijn, wordt door Archicad bepaald op basis van de gekozen parameters (Fields) voor de betreffende Schedule. Een 2D symbool of aanzicht telt daarbij niet mee; Archicad kan niet bepalen of twee symbolen of aanzichten gelijk zijn of niet.

Extra merge mogelijkheden per veld

Vanaf Archicad 25 kan het samenvoegen per schedule veld beheerd worden. Voorheen waren er wel eens workarounds nodig om tot het gewenste resultaat te komen, zoals een Dimension veld omzetten naar getallen. Deze nieuwe mogelijkheden zorgen voor een betere verfijning en een beter beheer in de schedules. De nieuwe mogelijkheden zijn:
  1. Samenvoegen van Niet-uniforme waarden in één cel, waarbij de waarden getoond worden met behulp van een separator, naar eigen keuze.

  2. Wanneer een lijst aan waarden wordt getoond, kan er gekozen worden voor de optie om de aantallen te tonen bij ieder getoond onderdeel in die cel.

  3. Samenvoegen van uniforme getalwaarden en deze op een uniforme manier tonen.
  4. Samenvoegen van numerieke waarden en het tonen van het totaal van deze waarden 

Subverdeling maken - Headline

Om een tabel beter leesbaar te maken kunnen één of meer velden (Fields) als een hoofdregel ingesteld worden door de functie ' Show Headline' aan te zetten.

De waarde van de eerste velden komt als hoofdregel boven iedere verdeling. Onder de knop ‘Edit…’ is een aantal (tot maximaal het aantal ingestelde velden -1) velden in te stellen.

Extra opties:
  1. Een extra regel wit voor de headline wordt ingesteld met het aanvinken van ‘Insert separator row before headlines’
  2. De omschrijving van het veld kan aan de waarde worden toegevoegd met het aanvinken van ‘Add header text to headlines as prefix’
  3. Lijnen boven en/of onder worden ingesteld bij Format Options > Border
    Zie hiervoor het onderdeel Opmaak van cellen en tekst

Voorbeeld - Effect van het instellen van een Headline



Schedules kunnen net als andere Views op een lay-out geplaatst worden. In het algemeen wordt dan informatie over bestandsnaam, datum en dergelijk geregeld via de Master Layout.



Opmaak van cellen en inhoud algemeen




1. Apply Format Options to 

De opmaak van cellen (afmeting en rand/kader), teksten en afbeeldingen/previews kunnen voor een hele Schedule gelijk worden ingesteld, per type onderdeel of voor de geselecteerde cel.
Verder is het mogelijk om één cel aan te passen, waar voorheen enkel een rij of kolom geselecteerd kon worden. Alsook de opmaak van een cel is uitgebreid, zo kan nu een achtergrondkleur en rand gebruikt worden. Maak een keuze uit:

  1. Entire Schedule - hele tabel
  2. Header -  tabelnaam en kolomkoppen
  3. Headline Gap - voeg een lege rij toe boven de Headline
  4. Headline - subtitels
  5. Value - alle gewone cellen
  6. Total - het subtotaal van een kolom of rij (in te stellen bij de Fields met een vlaggetje, zie voor uitleg Schedules maken)
  7. Grand Total - het totaal van een kolom of rij (in te stellen bij de Fields met een somteken, zie voor uitleg Schedules maken)
  8. Preview - bij gebruik van grafische weergave van elementen
Kies eerst ‘Entire Schedule’ om de instellingen die voor alle types moeten gelden in te stellen.

2. Rijhoogte en kolombreedte

Voor de rijen kan een algemene hoogte voor alle of specifieke rijen ingesteld worden met Row Heights (2) .
Voor het aanpassen en instellen van de rijhoogte en kolombreedte zijn daarnaast de volgende drie mogelijkheden beschikbaar:
  1. Dubbelklik op het kolom- of rijscheidingsteken
    De breedte of hoogte wordt automatisch aangepast aan de inhoud.

  2. Verschuif het scheidingsteken in de liniaal bovenaan / links van de tabel
     
    Ga met de cursor boven het scheidingsstreepje staan totdat de cursor verandert en sleep de kolom of rij op de juiste breedte of hoogte.

  3. Numeriek kunnen de hoogte en breedte in het ‘Schedule Cell Size’ venster
    op te roepen via de knop met de 3 puntjes   (naast de liniaal).


    Per kolom of rij kan hier een vaste waarde worden ingegeven of er kan gekozen worden ze automatisch aan de inhoud te passen. De ingestelde waarden zijn uiteraard later wel per kolom weer is aan te passen.
    Kolommen kunnen verborgen worden door deze een breedte van 0 toe te kennen. 

3. Teksten - Text Style 

Hier kan het tekst ingesteld worden, zoals het lettertype, de grote van de tekst en de penkleur van tekst
  1. Voor de tekst kan er gebruik gemaakt worden van opgenomen tekst favorieten in het bestand

  2. Daarnaast kan aangegeven worden hoe de tekst in de kolom uitgelijnd moet worden; links, midden of rechts.
    De vierde optie is ‘Align by Decimal marker’ waarmee uitgelijnd kan worden op basis van de plaats van de komma.

  3. Met ‘Wrap text’ lopen teksten die breder zijn dan de kolombreedte automatisch door naar een volgende regel
De notatie van lengteafmetingen, oppervlakten en volumes in Schedules wordt bepaald door de instelling bij Options > Project Preferences > Calculation Units & Rules.

4. Afbeeldingen - Preview 

In Schedules zit ook de mogelijkheid om velden grafische weergaven op te nemen. Voor de deze afbeeldingen bestaan specifieke instellingen die kunnen worden ingesteld door  bij ‘Apply Format Options to:’ te kiezen voor ’Preview’ of door in de Schedule op een cel met een afbeelding (preview) te klikken. 

Voor de ramen- en deurenstaat van de KeyMember Editie werkt het anders. Volg hiervoor de instellingsmogelijkheden bij de Model View Option die staan uitgelegd in  Instellingen KUBUS Ramen- en deurenstaat KME

Kleuren

De kleuren bestaan uit de omtreklijnen en de vlakken  van de elementen en objecten. Deze kunnen als volgt worden ingesteld:
  1. Kleur(en) zoals in het model
    Vink 'Enable Element's Pen' aan.

  2. Alle lijnen een uniforme kleur
    Zet 'Enable Element's Pen' uit en kies de gewenste pen.
    De gekleurde vlakken behouden hierbij hun kleur

  3. Zwart/wit
    Zet 'Enable Element's Pen' uit en kies de gewenste pen voor de lijnen
    De gekleurde vlakken kunnen wit gemaakt worden met Graphic Overrides. Maak of gebruik daarvoor een regel waarin de 'Fill Foreground Pen' met pen 91 wordt overschreven voor de 'Cover / Uncut Fill Foregrounds'

Afmetingen - Schaal

De afbeeldingen kunnen passend gemaakt worden in de cel of op schaal getekend worden. Dit wordt ingesteld bij ' Scale'.
  1. Passend in de cel > ’Scale to Fit’
  2. Vaste schaal > 'Fixed (1:xxx)'
     De gewenste schaal is in te stellen via 'Set Drawing Scale...'

Uitlijning

Met 'Align to' kan  aangegeven worden ten opzichte van wat de preview uitgelijnd moet worden. Opties zijn afhankelijk van het type preview en kunnen zijn
  1. Center: Gecentreerd in de cel
  2. Top: uitgelijnd met de bovenzijde
  3. Bottom: uitgelijnd op de onderzijde

Afmetingen - Maatvoering

Bij 2D preview kunnen de buitenafmetingen automatisch getoond worden:
  1. Stel de opmaak in bij de Dimension Tool
    Maak eventueel gebruik van favorieten
  2. Vink 'Add Automatic Dimensions' aan
  3. Klik ‘Dimension Settings…’  om de positie van de maatlijnen te kiezen
    Voor ramen en deuren de gewenste afmeting gekozen worden. 
Bij zelfgemaakte ramen en deuren zonder de ramen- en deuren add-on werkt alleen het maatvoeringstype ‘Nominal Size’.
In de  KeyMember Ramen en deurstaten wordt de maatvoering geregeld via de Model View Options. 

5. Achtergrond

De opmaak van een cel is uitgebreid, zo kan nu een achtergrondkleur gebruikt worden. Met de optie 'Stripes' worden rijen afwisselend ingekleurd van de gekozen achtergrondkleuren.
Gebruik de optie 'Display only' om deze opmaak enkel zichtbaar te maken op het beeldscherm. Met de optie 'Display and Output' zal deze opmaak ook zichtbaar worden in de pdf en/of print.

6. Kader - omranding

Bij het onderdeel  'Border' (6) kan aangegeven worden of de cellen randen moeten hebben of niet. Wat het lijntype en penkleur van deze randen moet zijn. 
Als de Schedule direct vanuit de Schedule omgeving wordt geprint is het handig om aan de voet van de afdruk informatie over datum, bestandsnaam en aantal pagina's toe te voegen om zo meer controle te houden. Dit kan worden ingesteld bij de  Footer Settings (7):
  1. Vink 'Enable Print Footer' aan
  2. Klik ok 'Edit...'
  3. Vink onder 'Content' de gewenster informatie aan
  4. Stel onder 'Text Properties' de opmaak van de Footer in.

De laatste opmaakt aanpassingen in de opmaak kunnen met Undo/Redo Format Change (8) ongedaan gemaakt worden en daarna eventueel weer opnieuw gedaan worden. 



Extra informatie 

Annotate

De beste manier om informatie over elementen toe te voegen in een Schedule is gebruiken maken van de Fields en hierin de eigenschappen, zoals parameters en Archicad properties van het element te tonen. De informatie is dan ook echt gekoppeld aan het element en kan op die manier ook eenvoudig gecommuniceerd worden met andere partijen of binnen Archicad op andere manieren (labels, Graphic Overide) getoond worden.
Is het toch gewenst nog extra informatie aan een afbeelding toe te voegen, dan kan hiervoor de Annotate functie gebruikt worden:
  1. Klik op een afbeelding
  2. Klik op de knop ‘Annotate’
    of dubbelklik direct op een 2D symbool om het Annotate venster te openen
  3. Voeg met 2D gereedschappen informatie aan het symbool toe
Bij het gebruik van Annotate zijn onderstaande aandachtspunten belangrijk om te zorgen dat de informatie behouden blijft:
  1. Maak geen gebruik meer van de functie 'Merge Uniform items'
    Archicad geeft dan ook een waarschuwing dat de annotatie verwijderd wordt.


  2. Maak bij gebruik van de Renovatie Tool waarbij verschillende renovatiefilters voor de Views gewenst zijn aparte Schedules per View volgens onderstaande methode.

    In praktijk zal dit niet vaak voorkomen. Een betere methode is namelijk om de renovatiestatus als criterium te gebruiken (aparte Schedules per renovatiestatus) en/of als Field toe te voegen, dit in combinatie met een renovatiefilter dat alles toont (standaard: filter '06: Toon alles').
Er kan geen renovatiestatus gekozen worden voor de annotate element. Het renovatiepalet is bijvoorbeeld uitgegrijsd (inactief) en als het in de Tool Settings wordt aangepast, springt het ook steeds weer terug naar de default-waarde 'Existing'.
Zijn toch meerdere Views gewenst van Schedules waarin Annotate is gebruikt met verschillende renovatiefilters, pas  dan de onderstaande werkmethodiek, waarin toe om te voorkomen dat de toegevoegde informatie verdwijnt als er geswitcht wordt tussen verschillende View Settings:
  1. Stel de Schedule zo volledig mogelijk in (informatie en opmaak)
    Dan staat dit voor de kopieën ook allemaal goed.
  2. Ga naar de Scheme Settings... en selecteer de Schedule
  3. Kies voor New... > Duplicate
  4. Geef de Schedule een nieuwe naam

  5. Selecteer in de Project Map de Schedule
  6. Sla het op als een View
  7. Stel de View Settings naar wens in
Herhaal bovenstaande voor de verschillende Views
  1. Selecteer de Schedules steeds vanuit de View Map
  2. Voeg de annotaties toe
Wanneer er eenmaal een Schedule is aangevuld met annotaties kan er een 'back-up' worden gemaakt door met de Copy-Paste functie de inhoud naar een Worksheet te kopiëren. Op deze manier zijn de toegevoegde annotaties snel te selecteren (copy-paste vanuit de worksheet) en toe te passen in een nieuwe Schedule.

    • Related Articles

    • Archief - Schedules maken en gebruiken

      Zie voor het maken en gebruiken van schedules in de huidige versie van Archicad Schedules maken.  Schedules maken tot en met Archicad 19 Zie hieronder de bijlage van het archiefbestand: 029: Schedules maken Met Archicad kunnen eenvoudig lijsten ...
    • Schedules - Opzetten

      Met Archicad kunnen eenvoudig lijsten of stuklijsten gemaakt worden van alle gegevens in het model. Deze zogenaamde Interactieve Schedules blijven aan het model gekoppeld. Alles wat in de Schedules wordt gewijzigd, wordt direct in het model ...
    • Nauwkeurig instellen totalen Interactive Schedules

      Interactive Schedules Vanaf Archicad 25 zijn nieuwe 'bruto' en 'conditionele' oppervlakte en volume properties beschikbaar om component hoeveelheden op te lijsten in Schedules. In eerdere Archicad versies was het enkel mogelijk om de netto waarden ...
    • Correcte 2D weergave in Schedules tonen

      Dit artikel is van toepassing op Archicad 24 Probleem Het kan zijn dat er aanpassingen zijn gedaan in de Model View Options, maar dat deze niet zichtbaar zijn in de Schedule. Er is bijvoorbeeld aangevinkt dat in een ramen- en deurenstaat ...
    • Archief - Projecten overzetten van Simatek werkmethodiek

      Projecten overzetten en Veel voorkomende vragen Bij het overstappen van een werkmethodiek binnen een bureau reizen er vele vragen. In dit artikel zijn antwoorden te vinden die helpen om de overstap tussen verschillende methodieken sneller en ...