Statistische gegevens verzamelen voor de Omgevingsvergunning België

Statistische gegevens verzamelen voor de Omgevingsvergunning België

In Vlaanderen wordt de vergunningaanvraag digitaal ingediend via de website van het Omgevingsloket. 
In de BE KeyMember template zijn voor de te verzamelen statistische gegevens van de omgevingsvergunning Schedules aangemaakt. 

Deze Schedules zijn terug te vinden in de Navigator > View Map > BA - Omgevingsvergunning > FRM Formulieren.

Dit artikel beschrijft hoe de te verzamelen gegevens voor de Omgevingsvergunning zijn opgezet.
Bekijk de extra instellingen voor een optimaal rendement t.b.v. de Omgevingsvergunning.

In het webinar Naar omgevingsloket vanuit je BIM-model, wordt de werkwijze toegelicht.

Statistische gegevens volgens gebouwtype

Maak gebruik van de Schedules die beginnen met de naam ‘OMG’, met uitzondering van de Regenwatertoets
Voor het verzamelen van de benodigde statistische gegevens wordt onderstaand stappenplan gevolgd:
  1. Overzichtslijsten
  2. Basis Kenmerken Gebouw
  3. Detail Informatie


Deze gegevens worden verzameld met behulp van de Zone- en Morph gereedschappen.
Maak gebruik van de views OMG-Gebruiksfunctie in de map FRM Formulieren voor een visuele controle van de geplaatste zones in de grondplannen. Wat rood ingekleurd wordt, heeft geen Gebruiksfunctie toegekend gekregen. Zie hoofdstuk Zone instellingen.

Zone instellingen

Stel de Zones verder in voor het gebruik in de Schedules of vul de gegevens naderhand aan in de Schedule zoals omschreven in hoofdstuk 1. Overzichtslijsten. 
  1. Zone Category: stel het type lokaal in
  2. Soort gebied: van toepassing bij publieke gebouwen
  3. Gebruiksfunctie: stel het type gebouw in, zoals terug te vinden in het Omgevingsloket
  4. Recreatiefunctie: indien de Gebruiksfunctie van het type recreatie is, kan hier een subcategorie gekozen worden
  5. Vloeropening > 4m2: Kies voor True indien van toepassing bij vides, liftschachten, ...


1. Overzichtslijsten

Met Archicad kunnen eenvoudig lijsten gemaakt worden van alle gegevens in het model. De zogenaamde Interactieve Schedules.

De te gebruiken Schedules voor de overzichtslijsten starten met ‘OMG-ALG’. 

Deze lijsten worden gebruikt om de inhoud van de geplaatste zones te controleren en waar nodig aan te passen.


Open de Schedule ‘OMG-ALG Zones info checklist’. Controleer en pas volgende onderdelen van de zone aan zoals weergegeven in de Zone instellingen:

  1. Gebruiksfunctie: stel het type gebouw in, zoals terug te vinden in het Omgevingsloket
  2. Zone Category: stel het type lokaal in
  3. Layer: zorg ervoor dat dit op de laag Z Functies is geplaatst
  4. Soort gebied: van toepassing bij Publieke gebouwen
  5. Vloeropening > 4m2: aanvinken indien van toepassing bij vides, liftschachten, …
  6. Recreatiefunctie: indien de Gebruiksfunctie van het type recreatie is, kan hier een subcategorie gekozen worden


2. Basis Kenmerken Gebouw

De te gebruiken Schedules voor de basis kenmerken starten met ‘OMG-BKG’. In deze Schedules worden algemene gegevens verzameld van het gebouw/de gebouwen met behulp van het Morph-gereedschap.

Maak gebruik van de Morph favoriet ‘OMG Morph KME BE’, of plaats een Morph op de Laag ‘Info BA Algemeen’.
Plaats zowel een Morph bovengronds als ondergronds conform de bepalingen in het Omgevingsloket om correcte gegevens te verzamelen en op te lijsten.
Zodra deze Morphs zijn geplaatst, kunnen alle benodigde oppervlaktes en volumes uit onderstaande Schedules gehaald worden.

‘OMG-BKG 02 Bovengronds - Nuttige oppervlakte van het volledige Gebouw’ maakt gebruik van het Zone gereedschap.
 Indien alles in hoofdstuk 1. Overzichtslijsten correct is toegepast, wordt alles automatisch gegenereerd.

3. Detail-informatie

De te gebruiken Schedules voor detail-informatie starten met ‘OMG-DI’. In deze Schedules worden specifieke gegevens verzameld volgens het gebouwtype met behulp van het Zone-gereedschap.
De inhoud van deze Schedules is pas inzichtelijk indien de Gebruiksfunctie correct is ingesteld bij de geplaatste Zones.