Terreinen kunnen met de Slab Tool (platen/vloeren), Mesh Tool (terreinen) of Morph Tool gemodelleerd worden. De keuze is afhankelijk van de verdere toepassing en of het om een vlak terrein gaat of een geaccidenteerd terrein met hoogteverschillen.
Het gereedschap
De keuze voor Slab, Mesh of Morph hangt af van de informatie die nog uit het model gehaald moet worden en waar het voor gebruikt gaat worden. Bij een terrein met hoogteverschillen of bij het gebruik van de Energy Evaluation/ Eco Designer functie, moet voor het Mesh Tool gekozen worden. De hoogte van het terrein, gemodelleerd met een Mesh, is door de Energy Evaluation automatisch in te lezen. Terreinen zonder hoogteverschillen kunnen zeer eenvoudig met de Slab Tool geplaatst worden.
Bij een rechthoekig vlak kunnen afhankelijk van de camerahoogte hoeken van de terreinplaat in een rendering zichtbaar worden. Dit is te voorkomen door een ronde grondplaat onder het model te plaatsen. Kies een diameter voor het terrein van voldoende grootte.
Het gebouwmodel inpassen in het terrein
Om het gebouwmodel in te passen in het terrein kan er in de Slab of in het Mesh een opening gemaakt worden. Selecteer de Slab of het Mesh maakt het betreffende gereedschap actief in de Tool Bar en teken de gewenste vorm die uitgesneden moet worden in het betreffende element. In het geval van een Mesh komt een pop-up venster in beeld:
In een situatie, waarbij het van belang is dat het grondwerk ook onder het gebouw doorloopt maakt je geen opening in de Slab of Mesh, maar kun je met de zogenaamde Solid Element Operations een uitsparing maken. Gebruik voor de fundering bijvoorbeeld een balk met een
Complex Profile. Dit profiel wordt door middel van
Solid Element Operations (
Design > Solid Element Operations) uitgesneden (
Substraction). Hiermee sluit het terrein aan op de fundering.
Om het terrein uit het gebouw te snijden wordt een vloerplaat gemaakt waarmee het volume uit het terrein kan worden gesneden (Substraction with Upward Extrusion).
Surface Snap en Gravity functie
Ook terrein onderdelen, zoals een weg kunnen met behulp van Complex Profile Beams gemaakt worden. Definieer in de
Profile Manager het profiel van het wegdek en plaats dit in het model. De weg kan nu met behulp van de Solid Element Operations van het terrein worden afgetrokken. In 3D venster kan met behulp van de muis feedback (surface snap, grijs vierkant) de juiste hoogte worden opgezocht.
Wanneer de elementen in 2D worden geplaatst, gebruik dan de functie Gravity in de knoppenbalk.