Objecten maken

Objecten maken

Om eigen objecten in Archicad te maken hoeft men geen programmeur te zijn. Objecten kunnen zowel 2D als in 3D gebruikt worden. Ook kan een ander object als basis dienen voor een eigen object. 
In dit artikel is een overzicht te vinden van diverse video's en links naar artikelen over het maken van objecten. 
Voor het maken van objecten met GDL programmeren zie dit artikel.

KUBUS Artikelen

Zie deze artikelen over het maken van objecten:
  1. Een 2D object maken
  2. Een object met vaste lengte en breedte
  3. Een 3D object maken
  4. SketchUp importeren en bewerken
  5. Eigen objectonderdelen maken
  6. Draaibankobjecten: de Profiler
  7. Zelf ramen en deuren maken met de KUBUS add-on
  8. Objecten maken met de Library Part Maker
  9. Nieuwe experimentele functie: PARAM-O 

Video's KUBUS

Zelf objecten maken - algemeen

In dit webinar wordt ingegaan op:
  1. Maken van onderdelen zoals deurpanelen, deurklinken en vliesgevel afdekkappen
  2. Maken van ramen en deuren met de KME add-on
  3. Gebruik van SketchUp om eigen objecten te maken
  4. Opwerken van plattegrondweergave
  5. Eenvoudig gebruik van macro's

Ramen en deuren

  1. Tech-webinar Zelf Ramen en Deuren maken met de KeyMember add-on (45 min


  2. Zelf Ramen en Deuren maken (3 min)

Trappen -  3D DWG trap importeren

In deze video (2 min) is te zien hoe een 3D trap van een leverancier geimporteerd kan worden

Video's door andere partijen

Eric Bobrow | How to Create a New 3D Object with Custom Hotspots and 2D Symbol


Eric Bobrow | Creating Custom Symbols and 3D Objects

Eric Bobrow | Custom Objects, Combine 2D & 3D, Interactive Schedule Subtypes

Shoegnome | Creating 2D Symbols for ArchiCAD Objects


Boeken

  1. Introduction to Object Making with ArchiCAD 

Add-ons

  1. Beperkt parametrische objecten maken met toegevoegde informatie: Library Part Maker
  2. Importeren van 3ds bestanden met deze ARCHICAD Goodie
  3. Objecten maken vanuit Rhino (zonder Grasshopper) Rhinoceros - GDL Converter
  4. Importeren van OBJ en FBX bestanden met Modelport
  5. Veelzijdige tool voor modelleren en maken van objecten Objective (Central Innovation) 
  6. Zelf add-ons maken met de ARCHICAD API 

    • Related Articles

    • Zelf ramen en deuren maken - KME

      De KUBUS ramen en deuren add-on is een door KUBUS ontwikkelde add-on voor de KeyMember Editie waarmee snel en eenvoudig eigen ramen en deuren kunnen worden gemaakt die afwijken van de standaard ramen en deuren. Het resulterende element geeft direct ...
    • Objecten maken met GDL programmeren

      De taal waarmee objecten in ARCHICAD worden beschreven is GDL (Geometric Description Language). Aan de hand van onderstaande bronnen kun is dit zelf aan te leren. Ondersteuning bij het maken van objecten met behulp van GDL is alleen als maatwerk ...
    • Archief - Schedules maken en gebruiken

      Zie voor het maken en gebruiken van schedules in de huidige versie van Archicad Schedules maken.  Schedules maken tot en met Archicad 19 Zie hieronder de bijlage van het archiefbestand: 029: Schedules maken Met Archicad kunnen eenvoudig lijsten ...
    • Archief - Zelf ramen en deuren maken met NL+-objecten

      De Archicad-bibliotheek bevat vele parametrische ramen en deuren. Mocht hier toch niet het gewenste raam- of deurelement tussen zitten, dan kan altijd nog een eigen raam of deur geheel naar wens worden aangemaakt. Deze ramen en deuren zullen ...
    • Een 2D object maken

      2D objecten zijn erg makkelijk om te gebruiken wanneer een onderdeel, getekend in 2D, meerdere malen voorkomt en er altijd hetzelfde uit moet zien. Het voordeel van een 2D object boven het groeperen en kopiëren, is dat alle geplaatste objecten ...