Parametrische 3D objecten maken PARAM-O

Parametrische 3D objecten maken PARAM-O

PARAM-O is een gebruiksvriendelijke, ingebouwde parametrisch ontwerp-gereedschap in Archicad. Perfect voor het maken van aangepaste, parametrische objecten en bouwelementen zonder een enkele regel code of GDL script te schrijven.

PARAM-O is een Technology Preview-functie van ARCHICAD 24. Technology Preview-functies bieden vroege toegang tot aanstaande productinnovaties, waardoor gebruikers functionaliteit kunnen testen en feedback kunnen geven tijdens het ontwikkelingsproces. Technology Preview-functies worden niet volledig ondersteund, zijn mogelijk niet volledig functioneel en zijn niet geschikt voor implementatie in productie.
In april 2020 heeft er een ArchiCafé plaatsgevonden waarin PARAM-O uitgebreid werd toegelicht. Bekijk de opname terug en download voorbeeld bestanden.

Toepassing

PARAM-O leent zich vooral voor het maken van licht-parametrische objecten op het niveau van gebouwelementen. Zoals objecten waarbij bepaalde geometrie aan en uit kan worden gezet, afmetingen variabel moeten zijn of die herhalende onderdelen in zich hebben. Denk aan prefab elementen, meubilair en visualisatie elementen. 
Met behulp van Balken en Kolommen en hun segment-opties kunnen uitstekende geëxtrudeerde elementen gemaakt worden. Relingen kunnen ingezet worden voor elementen die herhaald moeten worden. Curtain Walls kunnen worden gebruikt voor gevelpanelen.
Complexere geometrie en complete ontwerpen die uit meerdere bouwelementen bestaan kunnen beter gemaakt worden met de Grasshopper-Archicad Live Connection

Installatie

PARAM-O is vanaf Archicad 24 update 3 rechtstreeks in Archicad ingebouwd. Er hoeft niets extra's te worden geïnstalleerd. Het is vanaf deze versie beschikbaar op zowel macOS als Windows.

Nieuw object

De basis aanpak voor het maken van objecten met PARAM-O werkt als volgt:
  1. Maak een nieuw object via het menu File > Libraries and Objects > New PARAM-O Object
    De PARAM-O Editor zal openen met een blanco canvas. 

  2. Sleep functies, zogenaamde Nodes,  vanuit de linker 'Node tree' naar het middelste canvas
  3. Stel de Nodes in via dubbelklik op de Node
  4. Verbind de Nodes onderling met de slangen
    Het resultaat is steeds zichtbaar in het rechter Model Preview
  5. Sla het object op met OK in de Embedded Library
Als een Node rood kleurt heeft PARAM-O een fout ontdekt. Gebruik de Node onder Extras > Viewer om te kijken welke waarde in of uit de Node gaat.
Een Node kan worden verwijderd door te selecteren en op Delete te drukken.
Een volledige uitleg van de mogelijkheden van PARAM-O is na te lezen in de Reference Guide van Graphisoft

Aanpassen object

  1. Selecteer het object 
  2. Ga naar File > Libraries and Objects > Open Selected PARAM-O Object
  3. Pas het object aan en sla weer op
    Geplaatste objecten behouden de eerder gekozen/ingestelde parameterwaarden.
Is er geen object geplaatst, dan kunnen objecten ook geopend worden via de PARAM-O Manager (File > Libraries and Objects > PARAM-O Manager)
Het object kan ook worden geopend via File > Libraries and Objects > Open Object. Dan is de GDL code aan te passen, maar niet het visuele script.

Nodes

Basis-eigenschappen

Een geplaatste Node is in te stellen door erop te dubbelklikken. Deze opties kunnen verschillen per type Node. De belangrijkste opties zijn:
  1. Node Name
    De naam die de Node krijgt in de Editor 

  2. Visible
    Hiermee kan dit onderdeel getoond worden in de Preview en het resulterende Object
  3. Size
    Hier kan een absolute waarde worden ingevuld. Dit werkt alleen als dit onderdeel geen input krijgt van een andere Node

  4. Create Parameter
    Indien deze waarde op True staat, wordt dit een parameter die kan worden gekozen in het resulterende object.
  5. 
Parameter Name
    Indien Create Parameter op True staat, wordt deze naam zichtbaar in het resulterende object

Nodes - types

Een overzicht van de verschillende type Nodes en een korte beschrijving van de toepassing. De links gaan steeds naar het Helpcenter van GRAPHISOFT. Er kan ook gekozen direct naar het overzicht van alle Nodes in het GRAPHISOFT Helpcenter te gaan.
  1. Parameters
    Hiermee kan het resulterende object met de standaard breedte, lengte en hoogte parameters worden beïnvloed. Koppel deze Nodes aan bijvoorbeeld een Block. In de Preview kan direct het effect worden bekeken als de breedte, lengte en hoogte linksonder worden aangepast.
  2. Shapes
    Hiermee kunnen basisvormen worden gemaakt, zoals een bol, blok en meer. Met Profile Extrude kunnen Complex Profile uit het Archicad project worden opgerekt.
  3. Inputs
    Hiermee kunnen andere Nodes worden voorzien van keuzes in afmetingen, hoeken, aantallen en meer.
  4. List Inputs
    Met deze Nodes kan een lijst zoals een reeks worden opgegeven. 
  5. Attributes Input
    De attributen zoals pen, Surfaces en Complex Profile kunnen worden doorgezet. Deze Nodes kunnen dan een parameter worden van het resulterende object.
  6. Points
    Hiermee kunnen punten of vectoren gemaakt of uitgetrokken worden, die kunnen worden gebruikt voor Transformations.
  7. Transformations
    Sommige Nodes zoals Shapes hebben Transformations als mogelijk input. Indien een Node meerdere Transformations nodig heeft kunnen deze worden samengevoegd met de Combination Node. Spiegelen kan door een negatieve verschaling uit te voeren.
  8. Shape Transformations
    Sommige Nodes zoals Shapes hebben Transformations als mogelijk input. Er wordt meteen een kopie gemaakt.
Met Transformations wordt de ontstane vorm meteen verplaatst of geroteerd. Bij Shape Transformations bestaat de vorm al en die kan daarna worden verplaatst en/of geroteerd (en meteen gekopieerd)
  1. Maths
    Inputs, zoals afmetingen en aantallen, kunnen verder verwerkt worden met deze wiskundige acties.
  2. Trigonometry
    Hoeken kunnen verder verwerkt worden naar afmetingen en vice versa.
  3. Solid Operations
    Shapes kunnen bij elkaar op worden geteld, van elkaar af worden getrokken of de overlap kan worden getoond
  4. Met GDL Object kan een bestaand object uit de bibliotheek worden opgeroepen en van parameters worden voorzien.
    De optie GDL Shape geeft de mogelijk om een vorm te definiëren met behulp van GDL Script
.
    De Viewer kan tonen welke input of output uit een Node komt.

2D weergave

De objecten die met PARAM-O worden gemaakt hebben een beperkte 2D weergave. Er wordt een projectie van de bovenkant getoond, zonder dekkende arceringen. Er zijn verschillende stadia om de weergave te verbeteren buiten de PARAM-O editor om. Deze toevoegingen blijven in principe behouden als het object in de PARAM-O Editor is bewerkt, maar maak voor de zekerheid een duplicaat.

Toevoegen van dekkende arceringen

  1. Open het object, nu met File > Libraries and Objects > Open Object, de GDL bron opent kun nu
  2. Ga naar het 2D Script en verwijder de bestaande code ' PROJECT2 3, 270, 2'
  3. Plak in het 2D Script deze code:
LINE_TYPE SYMB_LINETYPE
SET FILL SYMB_FILL
PEN SYMB_VIEW_PEN
PROJECT2{3} 3, 270 , 3+32+1024, 15, SYMB_FBGD_PEN, 0, 0, 0
  1. Sla het object op onder een andere naam, geef bijvoorbeeld de toevoeging +2D in de benaming 
  2. Het resulterende object kan nu aangepast worden de instelling in de Object Settings > Floor Plan and Section

Toevoegen van een verdiepingsgevoelig symbool

Er kan ook een verdiepingsgevoelige weergave gemaakt worden, zodat het object op de Floor Plan Cut Plane hoogte kan worden doorgesneden. Bovendien kan een Overhead Projectie worden getoond. Ook kan een dekkende arcering kan worden gekozen.
Bekijk de video en download de bijbehorende bestanden op de pagina van het ArchiCafé.


Ramen en deuren

Ramen en deuren kunnen niet direct worden gemaakt met PARAM-O, maar er is wel een methodiek om PARAM-O te gebruiken bij het maken van eigen ramen en deuren. Hierbij wordt eerst een normaal PARAM-O object gemaakt en vervolgens wordt deze middels Subtype omgezet naar Door of Window. Download de handleiding, tutorial en bijbehorende bestanden op de pagina van het ArchiCafé.

Voorbeeldobjecten

GRAPHISOFT heeft diverse voorbeeldobjecten gemaakt die ook als basis kunnen dienen voor eigen objecten. Deze zijn te downloaden aan het eind van deze pagina over PARAM-O
Op de pagina van het ArchiCafé is het demonstratie bestand te downloaden dat in het webinar is getoond.
(PS Isolatie, Noodoverstort, Raveelijzer, Pergola, Dakpan, Rekje, Sierwerk, Rietvorst, Opdekdeur)

Bekijk hier een voorbeeld van een raveelijzer met een instructievideo in het Nederlands.

    • Related Articles

    • Raveelijzer maken met PARAM-O

      Vanaf Archicad 24 update 3 is PARAM-O geïntegreerd in zowel Windows als MAC. Hiermee kunnen parametrische objecten gemaakt worden zonder kennis van programmeren. In onderstaande video is een voorbeeld te zien van een raveelijzer met behulp van ...
    • Objecten maken

      Om eigen objecten in Archicad te maken hoeft men geen programmeur te zijn. Objecten kunnen zowel 2D als in 3D gebruikt worden. Ook kan een ander object als basis dienen voor een eigen object. In dit artikel is een overzicht te vinden van diverse ...
    • Archicad objecten

      Voor alles dat geen generiek element is, kan het object-gereedschap worden gebruikt. Deze maakt net als het raam- en deur-gereedschap gebruik van de bibliotheek en heeft eenzelfde soort interface. Voorbeelden van objecten uit de standaard ...
    • Parametrische profielen

      Ervaar meer flexibiliteit met parametrisch gestuurde profielen. De parametrische profielen combineren de kracht van parameters met de vormvrijheid van eigen gemaakte profielen tot een krachtige tool. De vrijheid van de parameters zorgt voor meer ...
    • Objecten maken met GDL programmeren

      De taal waarmee objecten in ARCHICAD worden beschreven is GDL (Geometric Description Language). Aan de hand van onderstaande bronnen kun is dit zelf aan te leren. Ondersteuning bij het maken van objecten met behulp van GDL is alleen als maatwerk ...