Een object met vaste afmetingen

Een object met vaste afmetingen

Bekijk eerst deze artikelen voor het maken van een 2D object en voor het maken van een 3D object.
Een zelfgemaakt object heeft automatisch een parametrische lengte en breedte en bij 3D objecten ook een hoogte. De lengte, breedte en/of hoogte kunnen gewijzigd worden waardoor het object oprekt. Archicad onthoudt vervolgens met welke lengte en breedte het object geplaatst is en houdt deze vast, ook als het origineel van lengte en breedte wijzigt. Soms is dit niet wenselijk.
In dit artikel wordt beschreven hoe zelfgemaakte objecten aangepast kunnen worden, zodat de lengte, breedte en/of hoogte altijd gelijk blijft aan het origineel, ook als deze waarden later in het object aangepast worden. 

Te kopiëren Code

Als dit artikel al bekend is, kopieer dan de van toepassing zijnde code in het Master Script en vul deze aan, zo niet lees dan verder in de volgende paragraaf Aanpassen van het Object

! ***** 2D Object*****
! Alle afstanden in hele meters met punt als decimaalaanduiding
A= !Voeg toe: de waarde van Dimension 1 in meters
B= !Voeg toe: de waarde van Dimension 2 in meters
parameters A= !Voeg toe: de waarde van Dimension 1 in meters parameters B= !Voeg toe: de waarde van Dimension 2 in meters
lock 'A', 'B' !Vergrendelen van de invoer van breedte en lengte
fragment2 1,0 !Alleen bij 2D-symbool methode (New Object...)
! **********

! ***** 3D Object*****
! Alle afstanden in hele meters met punt als decimaalaanduiding
A= !Voeg toe: de waarde van Dimension 1 in meters
B= !Voeg toe: de waarde van Dimension 2 in meters
ZZYZX= !Voeg toe: de waarde van de hoogte (Height) in meters (alleen 3D)
parameters A= !Voeg toe: de waarde van Dimension 1 in meters
parameters B= !Voeg toe: de waarde van Dimension 2 in meters
parameters ZZYZX= !Voeg toe: de waarde van de hoogte (Height) in meters (alleen 3D)
lock 'A', 'B', 'ZZYZX' !Vergrendelen van de invoer van breedte, lengte en hoogte
fragment2 1,0 !Alleen als het 2D script geen tekst bevat
! ********* 

Aanpassen van het object

  1. Open het betreffende object: Selecteer het eerder aangemaakte object op de plattegrond en ga naar File / Libraries and Objects / Open object...

  2. Open het Master Script:
 Klik aan de linkerkant voor de knop náást de knop Master Script, zodat een nieuw venster wordt geopend. 


Vaste afmetingen invullen 

  1. Type in het Master Script:
    1. A=       !'gevolgd door waarde Dimensie 1 in meters met een punt als decimaal aanduiding’
    2. B=       !’gevolgd door waarde Dimensie 2 in meters met een punt als decimaal aanduiding
  2. Bij 3D objecten tevens:
    1. ZZYZX=       !’gevolgd door waarde Hoogte in meters met een punt als decimaal aanduiding
Voorbeeld:
Voor een object met een lengte van 1550mm en een breedte van 2350mm wordt het Master Script dus: 
A=1.550
B=2.350

De waarden moeten worden ingevuld in meters met een punt als decimaal aanduiding in plaats van een komma
  1. Opgerekte objecten (zowel die al geplaatst zijn voor het toevoegen van het script als die men erna probeert op te rekken) krijgen/houden wel de juiste weergave (= met de vastgelegde afmetingen), echter de dimensions in de Object Settings houden/krijgen de ‘opgerekte’ waarde. Bij het gebruik van Schedules of Labels worden deze ‘opgerekte’ waarden gebruikt. Om dit te voorkomen moeten de volgende regels toegevoegd worden:

parameters A=     ’'gevolgd door waarde Dimensie 1 in meters met een punt als decimaal aanduiding'
parameters B=     !gevolgd door waarde Dimensie 2 in meters met een punt als decimaal aanduiding
Bij 3D objecten tevens:
 parameters ZZYZX=   !'gevolg door waarde Hoogte in meters met een punt als decimaal aanduiding’

 

Gebruik 2D Symbol

Als het originele object gemaakt is met 2D object-methode 1 New object...  of met 3D object- methode 1 of 2 of Save Selection as...  voeg dan nog onderstaande code toe. Kenmerkend voor deze methodes is dat het 2D Script geen tekst bevat, hierdoor wordt automatisch het 2D symbol gebruikt. 
Na gebruik van deze code kan een eigen 2D symbool worden getekend in het object onder 2D Symbol. 
  1. Type de volgende code in:
fragment2 1,0

 
  1. Teken vervolgens het 2D symbool, door in het hoofdtabblad op de knop naast de tekst ;2D symbol' te klikken. Hierbij opent een nieuw tabblad, waarin met 2D gereedschappen het symbool kan worden getekend

Blokkeren niet aanpasbare parameters

Om te voorkomen dat andere gebruikers denken dat het object in afmetingen aan te passen is, kan ook een script worden opgenomen, waarmee de afmetingen geblokkeerd worden en de gebruiker deze niet kan aanpassen.
  1. Voeg voor 2D objecten de volgende code toe:

    lock 'A', 'B'


  2. Voeg voor 3D objecten de volgende code toe: 
    lock 'A', 'B', 'ZZYZX'

Wijzigingen in het object

Bij wijzigingen in het object, moet ook het Master Script iedere keer gecontroleerd worden.

2D objecten met de symboolmethode (methode 1):

Alleen als de buitenafmetingen van het 2D Symbol aangepast worden, moet het script aangepast worden:
  1. Pas het 2D Symbol aan
  2. pen het Details venster en klik op Compatibility Options (‘Fit size to 2D Symbol’ is al aangevinkt) en klik op ok: De nieuwe afmetingen worden nu zichtbaar.
  3. Open het Master Script en pas de gewijzigde A en B waarden aan.

2D objecten met de Save selection as... (methode 2) of 3D objecten:

Hierbij wordt het bestaande object overschreven en daarbij ook het Master Script. Dit moet opnieuw geplaatst worden volgens de hiervoor omschreven methode. Gebruik hiervoor het standaardscript uit de eerste paragraaf, zodat er alleen de waarden nog hoeven worden ingevuld.

Weergave van de wijzigingen

Na het opslaan van de wijzigingen in de scripts worden deze pas zichtbaar na het verversen van het tekenvenster. Het 2D venster moet een keer ‘gepand’ worden en het 3D venster afgesloten en opnieuw geopend.

Alternatieven

  1. Gaat het enkel om 2D objecten, dan kunnen ook deze alternatieven overwogen worden.
  2. Voor zowel 2D als 3D objecten kan ook het gebruik van (3D) modules worden overwogen. Hierbij worden de oorspronkelijke elementen met hun mogelijkheden behouden.


    • Related Articles

    • Een 3D object maken

      Een object wordt in Archicad gemaakt met behulp van standaard gereedschappen en vervolgens opgeslagen als één element. Objecten zijn om meerdere redenen erg geschikt om te gebruiken. Uiteraard is het makkelijk als een bepaald onderdeel herhaald moet ...
    • Een 2D object maken

      2D objecten zijn erg makkelijk om te gebruiken wanneer een onderdeel, getekend in 2D, meerdere malen voorkomt en er altijd hetzelfde uit moet zien. Het voordeel van een 2D object boven het groeperen en kopiëren, is dat alle geplaatste objecten ...
    • Archief - Zelf ramen en deuren maken met NL+-objecten

      De Archicad-bibliotheek bevat vele parametrische ramen en deuren. Mocht hier toch niet het gewenste raam- of deurelement tussen zitten, dan kan altijd nog een eigen raam of deur geheel naar wens worden aangemaakt. Deze ramen en deuren zullen ...
    • Modelleren van een dakconstructie met behulp van de Roofmaker

      Binnen Archicad zijn er verschillende mogelijkheden om bijvoorbeeld van een gordingenkap de dakconstructie uit te werken. Dit kan in 2D. Maar mocht dit ook zichtbaar moeten zijn in de doorsnede of 3D dan is het aan te raden deze dakconstructie uit te ...
    • Importeren van 3D Trappen met 'Eigen Trap' object

      Als een trappenfabrikant zijn trappen aanbiedt als 3D elementen, kunnen deze in Archicad worden geïmporteerd. Het gedownloade object kan direct geplaatst worden of met het object 'Eigen Trap KM’ bijgewerkt worden. Doormiddel van het 'Eigen Trap KM' ...