Een zelfgemaakt object heeft automatisch een parametrische lengte en breedte en bij 3D objecten ook een hoogte. De lengte, breedte en/of hoogte kunnen gewijzigd worden waardoor het object oprekt. Archicad onthoudt vervolgens met welke lengte en breedte het object geplaatst is en houdt deze vast, ook als het origineel van lengte en breedte wijzigt. Soms is dit niet wenselijk.
In dit artikel wordt beschreven hoe zelfgemaakte objecten aangepast kunnen worden, zodat de lengte, breedte en/of hoogte altijd gelijk blijft aan het origineel, ook als deze waarden later in het object aangepast worden.
Te kopiëren Code
Als dit artikel al bekend is, kopieer dan de van toepassing zijnde code in het Master Script en vul deze aan, zo niet lees dan verder in de volgende paragraaf Aanpassen van het Object
! ***** 2D Object*****
! Alle afstanden in hele meters met punt als decimaalaanduiding
A= !Voeg toe: de waarde van Dimension 1 in meters
B= !Voeg toe: de waarde van Dimension 2 in meters
parameters A= !Voeg toe: de waarde van Dimension 1 in meters parameters B= !Voeg toe: de waarde van Dimension 2 in meters
lock 'A', 'B' !Vergrendelen van de invoer van breedte en lengte
fragment2 1,0 !Alleen bij 2D-symbool methode (New Object...)
! **********
! ***** 3D Object*****
! Alle afstanden in hele meters met punt als decimaalaanduiding
A= !Voeg toe: de waarde van Dimension 1 in meters
B= !Voeg toe: de waarde van Dimension 2 in meters
ZZYZX= !Voeg toe: de waarde van de hoogte (Height) in meters (alleen 3D)
parameters A= !Voeg toe: de waarde van Dimension 1 in meters
parameters B= !Voeg toe: de waarde van Dimension 2 in meters
parameters ZZYZX= !Voeg toe: de waarde van de hoogte (Height) in meters (alleen 3D)
lock 'A', 'B', 'ZZYZX' !Vergrendelen van de invoer van breedte, lengte en hoogte
fragment2 1,0 !Alleen als het 2D script geen tekst bevat
! *********
Aanpassen van het object
- Open het betreffende object: Selecteer het eerder aangemaakte object op de plattegrond en ga naar File / Libraries and Objects / Open object...
- Open het Master Script:
Klik aan de linkerkant voor de knop náást de knop Master Script, zodat een nieuw venster wordt geopend.
Vaste afmetingen invullen
- Type in het Master Script:
- A= !'gevolgd door waarde Dimensie 1 in meters met een punt als decimaal aanduiding’
- B= !’gevolgd door waarde Dimensie 2 in meters met een punt als decimaal aanduiding’
- Bij 3D objecten tevens:
- ZZYZX= !’gevolgd door waarde Hoogte in meters met een punt als decimaal aanduiding’