Landschap met onregelmatige oppervlakten maken

Landschap met onregelmatige oppervlakten maken

 
Met het Mesh-gereedschap  kan met behulp van hoogtelijnen onder andere een omgeving gemaakt worden; een landschap dat niet vlak is. Verder kan er met deze tool bijvoorbeeld een zitzak of kussen gemaakt worden, dat bevat namelijk ook een onregelmatig oppervlak.

Met het Meshgereedschap kunnen allerlei punten op een ander niveau gelegd worden. Dit kan punt voor punt, maar dat kan erg tijdrovend zijn. Het is vaak makkelijker om het met behulp van hoogtelijnen te doen, dat is sneller en nauwkeuriger.

Landschap maken stap voor stap

Hieronder volgt een stap voor stap instructie om, als eenvoudig voorbeeld, het volgende landschap te maken.

Meshgereedschap instellen

  1. Open het instellingenvenster van de Mesh:
    1. Kies voor een massief landschap
    2. Stel de dikte van de onderplaat in
    3. Stel het basisniveau/de bovenkant van de onderplaat in
    4. Kies de gewenste materialen en
    5. Kies de gewenste laag
  2. Klik op 'OK'

Geometriemethode kiezen

  1. Ga naar in de Info Box naar de geometrie-methoden en kies een van de eerste drie opties:

  2. Teken de omtrek van het landschap
Met de vierde methode kan er direct een gelijkmatig oplopend vlak getekend worden.

Hoogtelijnen

Zijn de hoogtelijnen beschikbaar via een DWG, dan kunnen deze direct in de Mesh worden overgenomen bij de volgende stap als dit bestand als X-ref is gekoppeld aan het bestand. Lees hier meer over Het inlezen/openen van DXF / DWG bestanden.
Wanneer de DWG als Drawing aan het project wordt gekoppeld, kan er géén gebruik worden gemaakt van de toverstaf om de hoogtelijnen over te nemen.
Zijn er geen hoogtelijnen beschikbaar, dan kunnen deze zelf gemaakt worden:
  1. Teken met een lijngereedschap, bijvoorbeeld de Spline-tool ,  willekeurig gebogen lijnen, de hulphoogtelijnen

Dit zijn hulplijnen die in het project blijven staan, zodat ze makkelijk hergebruikt kunnen worden als er iets mis gaat. Bovendien kunnen er met het Spline gereedschap makkelijker willekeurig gevormde lijnen getekend worden in plaats van alleen maar bogen.
Vergeet de hoogte=0 lijnen niet

Hoogtelijnen overnemen in de Mesh

  1. Selecteer de reeds getekende Mesh

  2. Zorg dat het Mesh-gereedschap actief is (de Mesh-toolknop is ingedrukt)

  3. Klik met de spatiebalk ingedrukt (toverstaf wordt zichtbaar) op een hoogtelijn binnen de omtrek van de Mesh
    De lijn wordt in de Mesh overgenomen als een echte hoogtelijn.
    Gaat het om een gesloten vorm dan moet eerst een keuze gemaakt worden tussen het toevoegen van punten of maken van een gat. Kies voor een hoogtelijn:
    1. ‘Add New Points’ en
    2. ‘No Surface Fitting’
    3. Klik op 'OK'
Zie voor meer uitleg over het maken van een een gat de uitleg verderop in dit artikel bij 'Later openingen toevoegen'
  1. Herhaal bovenstaande stappen voor alle (hulp)hoogtelijnen. 

Hoogte (z-waarde) van de lijnen instellen

  1. Selecteer de Mesh
  2. Klik vervolgens op een punt van een hoogtelijn, die niet tevens op de rand van de Mesh ligt
  3. Kies in het Petpalette voor het icoontje met de Z-waarde erin

  4. Vul de gewenste hoogte in en vink 'Apply to all' aan
    Alle punten op die hoogtelijn krijgen daarmee dezelfde hoogte.
De optie Apply to all is alleen actief wanneer er vanuit de plattegrond gewerkt wordt, niet vanuit 3D.
  1. Herhaal bovenstaande stappen voor alle hoogtelijnen. 

Opening opvullen

  1. Kies in het Mesh gereedschap het gewenste materiaal voor het bodemoppervlak waarmee de opening moet worden opgevuld.
    Bijvoorbeeld Zand.
    Klik met behulp van de toverstaf (spatiebalk-klik) een nieuwe Mesh in de opening
  2. Selecteer deze nieuwe Mesh om de hoogtelijn van -1500 over te nemen van de eerder geplaatste Mesh, die de rest van het landschap vormt

Water toevoegen

  1. Leg met behulp van de vloer-gereedschap een vloer met het materiaal ‘water’ in de opening (met behulp van de toverstaf).
    Met bijvoorbeeld een niveau -1000, zodat het zand gelijkmatig overgaat in het water.
  2. Selecteer vervolgens de Slab en kies in het Petpallette voor de optie ' Offset all edges', om het water aan te laten sluiten op de randen van het ven

Zie in de afbeelding hierboven Meshes als ‘hol landschap’ ingesteld.

Bomen toevoegen

  1. Open de Object Tool
  2. Kies een 3D boom uit
    Lees voor meer uitleg over de verschillende typen bomen en welke het best gebruikt kunnen worden het artikel Bomen, struiken en hagen
  3. Ga, voor het plaatsen van de bomen, naar de knoppenbalk en zet de optie 'Gravity to Mesh' aan:

    Hierdoor plaatst Archicad de bomen automatisch op de juiste hoogte.
  4. Plaats vervolgens de boom op de gewenste plek
  5. Herhaal bovenstaande stappen voor alle bomen en struiken

Vorm en weergave van de randen

Bij de instellingen van de Mesh kan er gekozen worden voor scherpe randen of afgeronde randen. Deze keuze heeft invloed op de weergave in een photorendering én in het 3D venster:

Photorendering

Hieronder een overzicht van het effect van de instellingen bij een Photo Rendering:
All Ridges Sharp: scherpe schaduwlijnen

User Defined Sharp: scherpe schaduwlijnen

All Ridges Smooth: alle randen zijn afgerond, er zijn geen scherpe randen

3D venster

All Ridges Sharp: alle randen zijn zichtbaar

User Defined Sharp: alleen hoogtelijnen zichtbaar

All Ridges smooth: alleen hoogtelijnen zichtbaar


Later openingen toevoegen

Wanneer er na het aangeven van de hoogtelijnen alsnog een opening wordt gemaakt in de Mesh (bijvoorbeeld voor het maken van een bouwput), is het van belang voor welk type aanpassing van het oppervlak er gekozen wordt.
  1. Selecteer de Mesh waar een opening in gemaakt moet worden en activeer het Meshgereedschap
  2. Teken de vorm van de opening en kies voor Create Hole
  3. Kies vervolgens voor de gewenste aanpassing van de openingsranden, In dit geval kiezen we voor 'Fit to User Ridges'
  1. No Surface Fitting: De nieuwe randen van de opening passen zich niet aan, aan het bestaande oppervlak en krijgen automatisch overal de z-waarde ‘0’.

  2. Fit to User Ridges: De nieuwe opening wordt door het bestaande landschap heen gedrukt en krijgt op elk hoekpunt en op elk kruispunt met een bestaande hoogtelijn en nieuw hoogte punt. De hoogte van deze nieuwe hoogte punten is gelijk aan de doorkruiste hoogtelijn.
  3. Fit to all Ridges: De nieuwe opening wordt door het bestaande landschap heen gedrukt en krijgt niet alleen op elk hoekpunt en op elk kruispunt met een bestaande hoogtelijn en nieuw hoogte punt, maar ook op alle kruisingen met de tussenverbindingen, zodat deze op exact dezelfde plaats blijven liggen. Dit geeft een nog realistischer resultaat, maar wel een complexere Mesh.



Hoogtelijnen creëren uit een bestaande Mesh

Voor hoe dit gedaan kan worden zie het artikel:  Hoogtelijnen vanuit een terrein genereren.

Verdere mogelijkheden met het Mesh-gereedschap

Zie hiervoor de volgende artikelen:
  1. Het Mesh-gereedschap: woningrij of kerktoren voor Stedenbouwkundig plan maken
  2. Het Mesh-gereedschap: objecten maken, bijvoorbeeld een zitzak
  3. Een Mesh omzetten naar dakvlakken

    • Related Articles

    • Het Mesh-gereedschap: objecten maken, bijvoorbeeld een zitzak

      Voor meer informatie over het instellen van het Meshgereedschap zie het artikel: Het Mesh-gereedschap: landschap met onregelmatige oppervlakten maken. ​De Meshtool kan ook creatief ingezet worden om bijvoorbeeld een zitzak te maken. Stel het Mesh ...
    • Het Mesh-gereedschap: woningrij of kerktoren voor Stedenbouwkundig plan maken

      Voor meer informatie over het instellen van het Meshgereedschap zie het artikel: Het Mesh-gereedschap: landschap met onregelmatige oppervlakten maken. Eenvoudig huis / woningrij voor stedenbouwkundig plan: Kies in het instellingenvenster, van het ...
    • Archief - Zelf ramen en deuren maken met NL+-objecten

      De Archicad-bibliotheek bevat vele parametrische ramen en deuren. Mocht hier toch niet het gewenste raam- of deurelement tussen zitten, dan kan altijd nog een eigen raam of deur geheel naar wens worden aangemaakt. Deze ramen en deuren zullen ...
    • Oppervlakten en inhoud volgens NEN 2580

      In dit artikel wordt de werkmethodiek beschreven om de onderstaande informatie uit het model te halen: Bruto oppervlakten (BVO) en inhoud (door middel van Morphs en Zones) Netto oppervlakten (NVO) en inhoud (door middel van Zones) Tarra oppervlakten ...
    • Renderen met CineRender

      Een rendering is een eindproduct dat volledig naar eigen smaak ingesteld kan worden. Zie het renderen als een aparte fase van het projectproces. Afhankelijk van het gewenste resultaat kan het minuten maar ook uren of zelfs dagen duren. Hoe ...