Bij het detailleren van een gebouw ligt de nadruk in het algemeen, op een correct bouwkundig model. Maar ook dient het model esthetisch correct te zijn door zijn materiaalgebruik en is de mogelijkheid tot calculatie van belang. Kortom voordat er gestart kan worden met modelleren / verder uitwerken van details in het model zullen er een aantal overwegingen nodig zijn. Zie hiervoor de artikelen:
- Het 3D detailniveau in een BIM model
- Aandachtspunten voor het uitwerken van bouwkundige knooppunten
Er komt steeds meer vraag over het al dan niet modelleren van de binnenwandafwerking, zoals bijvoorbeeld bepleistering of wandtegels. Voornamelijk als doel om hoeveelheden uit het model te halen. Hieronder wordt toegelicht hoe dit snel en efficiënt kan. Overweeg, voordat er begonnen wordt, met het toevoegen van wandafwerkingen in 3D of dit noodzakelijk is en welk doel het dient. Het is ook prima mogelijk om informatie over wandafwerking toe te voegen, middels andere informatie dragers, zoals teksten,
labels
en
Properties
. Dit laatste maakt ook
informatie uitwisseling per IFC model
mogelijk.
Aandachtspunt
|
Methode 1
|
Methode 2
|
Fase (indicatief)
|
Voorlopig Ontwerp
|
Definitief Ontwerp
|
2D weergave
|
|
|
3D weergave
|
|
|
Gereedschappen
|
Morph en/of Zone, surface override
|
Wand / Balk
|
Niveau van geometrie
|
Ruimte reservering (morph), geen geometrie (Zone)
|
Gedetailleerd
|
Snelheid / eenvoud van modelleren
|
Snel / eenvoudig
|
Middel tot arbeidsintensief
|
Aanpasbaarheid / flexibiliteit
|
Morph aanpassen is arbeidsintensiever. Zone aanpassen gaat/kan automatisch
|
Middel
|
Zwaarte van het model *
|
Licht
|
Middel tot zwaar
|
Renovatie
|
Goed
|
Tot op niveau van subonderdelen
|
Hoeveelheden extraheren
|
Basis hoeveelheden
|
Uitgebreidere hoeveelheden voor calculatie
|
IFC uitwisseling
|
Goed, geometrisch en parametrisch
|
Bij gebruik van balk gereedschap meer informatie beschikbaar
|
* Is relatief. o.a. afhankelijk van de grootte van het gebouwmodel en
gebruikte gereedschappen cq. toegevoegde informatie in de vorm van objecten, IFC modellen, DWG bestanden etc.
Plinten modelleren
Gebruikte gereedschappen: Zone (-stempel) of Balk
Door middel van een
Schedule kan snel de omtrek van een
Zone opgevraagd worden. In een beginfase van het ontwerp is gedetailleerde calculatie niet nodig en zullen de plinten niet gemodelleerd worden. Een Zonestempel is voldoende om de gewenste hoeveelheden te extraheren (zie methode 1).
Als de plint gemodelleerd wordt in een latere fase (beschreven in methode 2), kan dit samen met de randisolatie (van de vloer) in een Complex Profile gemodelleerd worden en met het Balk gereedschap worden geplaatst. Kies bij voorkeur voor het balk-gereedschap in plaats van het wand-gereedschap, dit omwille van mogelijke interfererende referentielijnen van de wanden.
Binnenwandafwerking modelleren
Gebruikte gereedschappen: Morph, wand gereedschap in combinatie met Composites
In een vroege fase van het ontwerp kan, snel en makkelijk, met een surface override een aangepaste materiaal weergave voor een wand worden ingesteld. Mocht de afwerking slechts een deel van een wand beslaan dan kan met een Morph een vlak ‘geschilderd’ worden, zodat er per wand een andere afwerking gekozen kan worden en deze kunnen dan afzonderlijk opgenomen worden in een
Interactive Schedule en/of meetstaat. Gebruik de Morph Tool in de het 3D venster in combinatie met de toverstaf
om het vlak te modelleren.
Op het moment dat de schil van de wand als element door verschillende ruimten loopt, kan een Morph vlak over de gehele lengte van deze wand geplaatst worden. Positioneer in dit geval de Morph op de juiste positie.
In de 3D presentatie van deze vlakken kan er een ‘flikkering’ ontstaan, doordat twee vlakken op elkaar geplaatst zijn. Breng het vlak dan 1 mm naar voren toe om dit te voorkomen.
Indien alleen oppervlakte uit de vlakken gegenereerd hoeft te worden volstaat deze bewerking. Oppervlakte kan in een Interactive Schedule - Surfaces opgesomd worden. Is ook dikte van de afwerking belangrijk kan aan de Morph, door gebruik van de Push/ Pull methode, een dikte gegeven worden. Zowel in 2D en 3D is de weergave dan correct.
Indien de geometrie van de wand gewijzigd wordt, moet de Morph ook aangepast of opnieuw aangemaakt worden.
Methode 2 - Met een
Composite kan snel en makkelijk een afwerkingslaag toegevoegd worden. Ramen, deuren en openingen worden dan automatisch uitgesneden. Dit is geometrisch correct en hieruit kunnen hoeveelheden gehaald worden. Let wel op dat het noodzakelijk is om per verschillende wandafwerking een andere composiet te maken.